Nálada spotrebiteľov na Slovensku sa zlepšila

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vianoce and nakupy
Foto: estivalsadvices.com

BRATISLAVA 25. februára (WEBNOVINY) – Spotrebiteľská atmosféra sa na Slovensku v januári zlepšila. Podľa pravidelného spotrebiteľského barometra Štatistického úradu (ŠÚ) SR totiž indikátor spotrebiteľskej dôvery v porovnaní s decembrom uplynulého roka vzrástol o 5,5 bodu na záporných 13,5 bodu. V porovnaní so situáciou pred štvrťrokom to taktiež znamenalo zlepšenie o 8,3 bodu, na medziročnej báze boli spotrebitelia optimistickejší až o 23,6 bodu. Aktuálne hodnota indexu prevyšuje dlhodobý priemer.

Rast spotrebiteľskej dôvery obyvateľov Slovenska podľa ŠÚ v januári podporila najviac očakávaná ekonomická situácia v SR a odhadovaný vývoj nezamestnanosti, menej ho podporil predpokladaný vývoj finančnej situácie domácností a najmenej perspektívy úspor domácností.

Zlepšenie v jedenástich indikátoroch

Oproti decembru 2013 sa situácia zlepšila pri jedenástich z dvanástich indikátorov, pričom zmena presiahla hranicu piatich bodov pri štyroch z nich. Išlo konkrétne o doterajší a očakávaný vývoj hospodárskej situácie na Slovensku, očakávanú nezamestnanosť a doterajšiu finančnú situáciu domácností. Pri hodnotení atmosféry pre sporenie bol rozdiel menší ako jeden bod.

V porovnaní so stavom pred štvrťrokom vykázalo priaznivý výsledok 14 z 15 indikátorov. Hodnota jedného koeficientu sa príliš nezmenila. V medziročnom porovnaní zaznamenalo zlepšenie taktiež 14 z 15 sledovaných indikátorov. Tridsať bodovú zmenu pritom prekonali očakávaná nezamestnanosť a odhadovaný vývoj ekonomiky a dvadsať bodový pozitívny rozdiel zaznamenal doterajší vývoj ekonomiky a očakávaný a doterajší vývoj cien.

Slovensko je na 17. mieste v Európe

Dva indikátory prekonali 10-bodové zlepšenie a tri evidovali vývoj lepší o viac ako päť bodov. Rozdiel menší ako 1 bod v porovnaní s januárom 2013 sa prejavil pri jednom indikátore, a to plány na stavbu domu, chaty alebo chalupy.

Podľa údajov Európskej komisie v rebríčku 28 štátov usporiadaných podľa klesajúceho indexu spotrebiteľskej dôvery sa Slovensko s hodnotou sezónne očisteného indexu záporných 12,6 bodu umiestnilo na 17. priečke. V januári 2014 bola úroveň pesimizmu na Slovensku o 3,8 bodu vyššia ako v priemere za EÚ, kde dosiahla záporných 8,8 bodu.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať