Námorná doprava produkuje 4 % celosvetových emisií CO2

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
"Veľryba" ide čistiť záliv
Do Mexického zálivu má namierené najväčšia vodu čistiaca loď na svete, nazvaná Veľryba. Cez 12 otvorov na oboch stranách je loď schopná pohltiť až 500 000 barelov ropy denne. Je vysoká ako 10 poschodová budova a dlhá ako 3 a pol futbalového ihriska. Foto: AP Photo/Patrick Semansky

BRATISLAVA 20. decembra (WEBNOVINY) – Z námornej prepravy pochádza okolo 4 % celosvetových emisií CO2 spôsobených ľudskou činnosťou, čo znamená, že jej uhlíková stopa sa veľkosťou približuje Nemecku. Emisie z námornej dopravy nepodliehajú ešte žiadnej regulácii na medzinárodnej úrovni, ale touto otázkou sa v súčasnosti zaoberajú Medzinárodná námorná organizácia (IMO) a strany Rámcového dohovoru Organizácie Spojených národov o zmene klímy (UNFCCC). Agentúru SITA o tom v pondelok informovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.

Spoločné výskumné centrum Európskej únie (JRC) v pondelok uverejnilo správu, v ktorej uvádza prvý komplexný prehľad metodík odhadovania objemu emisií z lodnej dopravy, opisuje technologické riešenia a analyzuje politické možnosti, ako znížiť objem emisií uhlíka a znečistenie ovzdušia v tomto sektore. „Lodná doprava predstavuje najekologickejší spôsob dopravy, pokiaľ ide o emisie skleníkových plynov. Ak sa však nepodniknú žiadne kroky, odhadované emisie z lodí do roku 2050 narastú o 150 % až 200 %. V súčasnosti preváža približne 50 000 obchodných lodí 90 % celkového tovaru, čím sa námorná doprava stáva pre svetovú ekonomiku nenahraditeľnou,“ uviedla ďalej EK.

Pokiaľ sa nepodniknú žiadne kroky, znečistenie ovzdušia na hlavných trasách lodnej dopravy sa bude podľa EK zvyšovať v dôsledku 10 až 20-percentného nárastu objemu emisií oxidu siričitého v dvoch nasledujúcich rokoch. Lodné palivo má veľmi veľký obsah síry, ale na základe novej dohody IMO však lode budú musieť v oblastiach kontroly emisií síry v Baltskom a Severnom mori do roku 2015 začať používať palivo s obsahom síry iba 0,1 %. Tak ako to už platí v prístavoch Európskej únie.

„Pre zníženie emisií sektora lodnej dopravy existuje mimoriadne veľký priestor. Technické riešenia na zníženie spotreby paliva a objemu látok znečisťujúcich ovzdušie a skleníkových plynov sú už k dispozícii, či už ide o lepšiu konštrukciu lodí, pohon a strojné zariadenia alebo o optimalizáciu prevádzky,“ dodala EK.

Jedným z kľúčových cieľov stratégie Európa 2020 je záväzok týkajúci sa zníženia emisií skleníkových plynov o minimálne 20 % v porovnaní s úrovňou z roku 1990, prípadne za optimálnych podmienok o 30 %. Pokiaľ Spoločenstvo do roku 2011 neschváli žiadnu medzinárodnú dohodu o znížení emisií z medzinárodnej lodnej dopravy, mala by EK takýto cieľ zahrnúť do záväzku Spoločenstva tak, aby nadobudol účinnosť do roku 2013.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie EK Európska komisia