Diskutovaná a polarizujúca. Čo bude ďalej so stavebnou legislatívou?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Rýchlostná cesta R4
Výstavba rýchlostnej cesty R4. Foto: www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Veľmi diskutovaná a polarizujúca stavebná legislatíva, ako aj to, čo s ňou ďalej od 1. apríla 2024, kedy má nadobudnúť účinnosť stavebná reforma, je jednou z hlavných výziev nového vedenia Ministerstva dopravy SR.

Patrí k ním aj problematika verejného obstarávania v oblasti dopravnej infraštruktúry najmä v prípade Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), Slovenskej správy ciest (SSC) a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

Zabezpečenie pravidelného a predvídateľného financovania

Podľa poradcu ministra dopravy a riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja ďalšími výzvami tohto rezortu je zabezpečenie pravidelného a predvídateľného financovania projektov aj dostatok verejných zákaziek u týchto troch investorov. Informoval o tom v utorok na tradičnom stretnutí lídrov slovenského stavebníctva, ktoré zorganizovala analytická spoločnosť CEEC Research.

Musíme sa vysporiadať v prvom rade s dokončením výstavby D1, D3 a rozbehnúť výstavbu R4 až po hranicu s Poľskom,“ povedal Matej. Za kľúčovú označil aj prípravu a realizáciu programu na rekonštrukciu mostov na cestách prvej triedy.

Máme rozostavaných sedem diaľničných úsekov a niekoľko železničných úsekov. Práve železnica bude kľúčová,“ poznamenal s tým, že finančné prostriedky Európskej únie pôjdu v budúcnosti najmä na železničnú infraštruktúru.

Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest

Generálny riaditeľ NDS Filip Macháček považuje za potrebné posilniť prípravu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. „V druhom polroku 2023 bolo spustených jedenásť verejných obstarávaní na projektové dokumentácie. Pripravujeme sa na vybudovanie R4, ktorá je súčasťou Via Carpatia, teda spojenie od Kapušian k hraniciam s Poľskom,“ potvrdil nový šéf diaľničiarov.

Za dôležitú označil aj prípravu výstavby zvyšných úsekov D3 na Kysuciach. „V roku 2024 by sme mali spúšťať sedem verejných obstarávaní na výstavbu a zhruba 40 na projektové práce,“ priblížil Macháček s tým, že plánujú obstarávať aj zabezpečenie stavebných dozorov a monitoringu životného prostredia na stavbách. Tieto zákazky by mali stáť asi 750 miliónov eur.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ondrej Matej
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaIDH Inštitút pre dopravu a hospodárstvoMinisterstvo dopravy SRNDS Národná diaľničná spoločnosťSSC Slovenská správa ciestŽeleznice Slovenskej republiky (ŽSR)