Príprava sa skončila a začínajú sa reálne práce, elektrifikácia trate na východe Slovenska stopne vlaky na rok

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
trať, koľajnice, železnice
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Elektrifikácia jednokoľajného traťového úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra, vrátane rekonštrukcie jej časti, bude počas najbližších dvoch rokov najväčšou modernizáciou železničnej infraštruktúry na východnom Slovensku.

Výsledok bude stáť za to

Financovaná bude z prostriedkov Európskej únie v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť o tom v piatok informoval s tým, že príprava sa skončila a začínajú sa reálne práce.

To si vyžiada od pondelka 25. septembra na rok úplné vylúčenie železničnej dopravy medzi Strážskym a Humenným, ako aj do Medzilaboriec a Stakčína. „Robíme všetko preto, aby modernizácia prebehla čo najrýchlejšie. Je zabezpečená náhradná autobusová doprava cez mestá a obce, kadiaľ prechádzala vlaková doprava,“ povedal Kmeť.

Pôvodný termín výluk šestnásť mesiacov sa podľa neho podarilo skrátiť zatiaľ na dvanásť mesiacov. „Výsledok bude stáť za to. V Humennom prebudujeme kompletne nástupištia na moderné ostrovné nástupištia, ku ktorým prístup bude cez podchody,“ prisľúbil štátny tajomník. Cestujúcich vlakmi zároveň požiadal o trpezlivosť.

Zníženie prevádzkových nákladov

Nový generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Radoslav Štefánek uviedol, že elektrifikovaná trať Bánovce nad Ondavou – Humenné bude ekologickejšia a rýchlejšia. „Takisto zrekonštruujeme železničný zvršok, cestujúcim sa bude cestovať pohodlnejšie. Zlepšíme aj prístup hendikepovaným spoluobčanom,“ priblížil Štefánek.

Modernizácia podľa neho prinesie tiež zníženie prevádzkových nákladov. Cestujúci prídu pre súvisiacu výluku vlakov na rok o určitý komfort, priznal generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Roman Koreň. O to vyšší komfort podľa neho dostanú po uskutočnení tejto investície.

„Nebavíme sa len o elektrifikácii trate, o tom, že na tejto trati budú jazdiť nové elektrické jednotky. Bavíme sa o ekológii, ale aj o tom, že aj ZSSK prispieva v rámci svojho investičného plánu tým, že sa venuje údržbe koľajových vozidiel,“ poznamenal Koreň.

Cena 216 miliónov eur bez DPH

Jedno z troch stredísk ich technicko-hygienickej údržby je práve v Humennom. Potvrdil, že cestovné časy náhradnej autobusovej dopravy za dotknuté vlaky budú dlhšie. „Systém je nastavený tak, aby spôsobil čo najmenej komplikácií cestujúcim,“ dodal.

Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné bude stáť viac ako 216 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Práce sú plánované na 810 dní, teda dva a štvrť roka.

Hlavným zhotoviteľom je spoločnosť Eltra z Košíc, pomôžu jej viacerí subdodávatelia, ktorí majú zabezpečiť zhruba tretinu prác v objeme 73 miliónov eur bez DPH. Pôvodné odhadované náklady pri vyhlásení tendra na zhotoviteľa vlani v lete boli skoro 171 miliónov eur bez dane.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav KmeťRadoslav ŠtefánekRoman Koreň
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaMinisterstvo dopravy SRŽeleznice Slovenskej republiky (ŽSR)ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko