Minister Érsék vyhlásil prvý miliónový tender na liberalizáciu železničnej trate

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek
Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek foto: Sita//Milo Fabian

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) začína prvý tender na vlakového dopravcu na regionálnej trati Žilina – Rajec v dĺžke 21 kilometrov. Znamená to štart dlho očakávanej liberalizácie železničných tratí na Slovensku.

Úspešný uchádzač podľa zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme bude 10 rokov prevádzkovať osobnú vlakovú dopravu na uvedenej trati.

Rezort dopravy informoval, že od liberalizácie si sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach a najmä lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.

„Liberalizácia na našich železniciach je jednou z priorít, o ktoré som sa usiloval. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a vyššiu kvalitu cestovania,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).

Liberalizácia železníc má zlepšiť kvalitu cestovania

„Som veľmi rád, že dnes tento proces spúšťame a budem sa tešiť na kvalitné služby pre ľudí,“ uviedol minister. Oznámenie o zámere začať súťaž na trať Žilina – Rajec zverejnil rezort dopravy v súlade s pravidlami Európskej komisie minimálne rok vopred v Európskom vestníku.

Poskytol tak základnú informáciu pre potenciálnych záujemcov, aby sa mohli pripraviť. Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži je tridsať dní od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy (do 6. septembra).

„Predmetom plnenia zmluvy je zabezpečiť bezpečné, efektívne a kvalitné dopravné služby pre cestujúcu verejnosť medzi mestami Žilina a Rajec vlakmi regionálnej dopravy prostredníctvom dopravcu, ktorý bude realizovať obsluhu nasledovných staníc a zastávok – Žilina, Žilina Záriečie, Žilina Solinky, Bytčica, Lietavská Lúčka, Porúbka, Poluvsie, Rajecké Teplice, Konská pri Rajci, Zbyňov, Kľače, Rajec,“ uviedol rezort dopravy v oznámení o vyhlásení súťaže.

Hodnota tendra je takmer 8-miliónov eur

S úspešným uchádzačom bude uzavretá zmluva o dopravných službách vo verejnom záujme v zmysle zákona o doprave na dráhach. Dopravcovi budú stanovené technické a kvalitatívne podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov.

Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy. „Následne dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady. Ich obsahom bude samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky,“ priblížila rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. V prípade trate Žilina – Rajec je zámerom, aby dopravca začal obsluhu 21-kilometrovej trate od februára 2020. „Ministerstvo dopravy verí, že víťaz zatraktívni dopravu vlakmi a cestujúcich bude pribúdať,“ dodala.

Odhadovaná hodnota dopravných výkonov na trati Žilina – Rajec je 7,87 eura na vlakový kilometer (vlkm). „Zodpovedá rozsahu dopravného výkonu na úrovni východiskového kalendárneho roka vrátane úhrady za železničnú dopravnú cestu,“ oznámil rezort dopravy.

Hlavným kritériom bude ekonomická výhodnosť

Kritériom na vyhodnotenie ponúk je ekonomická výhodnosť ponuky v závislosti od požadovanej výšky úhrady za jeden vlakový kilometer v rámci definovaných súborov dopravných výkonov a príslušnej výšky úhrady za železničnú dopravnú cestu.

„Celkové bodové hodnotenie vznikne súčtom výšok úhrad predložených v ponuke vynásobených hodnotou váhy príslušného kritéria,“ priblížilo ministerstvo.

Najvyššiu váhu medzi šiestimi kritériami má výška úhrady za 1 vlkm pre východiskový dopravný výkon, a to 56 %. Výška úhrady za 1 vlkm pre rozšírený dopravný výkon má váhu 14 % a pre maximálny dopravný výkon 6 %.

Výška úhrady za železničnú dopravnú cestu v prepočte na 1 vlkm pre východiskový dopravný výkon má váhu 12 %, pre rozšírený 8 % a pre maximálny 4 %.

Rezort postupne vyhlási aj ďalšie súťaže

Trať Žilina – Rajec je prvou z troch plánovaných tratí, ktoré budú ponúknuté do verejnej súťaže. Postupne budú nasledovať Bratislava – Komárno a Košice – Moldava nad Bodvou. Všetky podľa rezortu dopravy patria z hľadiska každodenného cestovania k tratiam, ktoré majú potenciál do budúcnosti.

Skúsenosti z prvých súťaží chce štát využiť pri rozhodovaní o ďalšom postupe liberalizácie, teda akým smerom sa uberať a s akým balíkom tratí, s cieľom zabezpečiť kvalitnú a dostupnú železničnú dopravu na Slovensku.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Árpád Érsek
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR