Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
širokorozchodná
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: Pixabay.com
6. 06. 2019 15:10 Železničná doprava od SITA

IDH: Hovoriť o výhodnosti širokorozchodnej trate pre Slovensko je zatiaľ predčasné

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký je k širokorozchodnej trati skeptický. Žiadna analýza neukazuje projekt ako potrebný, prínosný a ekonomický návratný.

Hovoriť o potrebe a výhode projektu výstavby širokorochodnej železnice cez Slovensko z Košíc do Bratislavy je podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) zatiaľ predčasné.

Ako pre agentúru SITA uviedol riaditeľ IDH Rastislav Cenký, v súčasnosti nedisponujú takou analýzou, na základe ktorej by projekt širokorozchodnej trate medzi Ukrajinou a Rakúskom považovali za potrebný, prínosný a ekonomický návratný pre Slovensko.

Pred časom prezentované predpokladané náklady na tento projekt sú vo výške takmer osem miliárd eur. Za tieto peniaze by sme mohli zmodernizovať v podstate všetky hlavne železničné trate na Slovensku na rýchlosť 160, respektíve 200 kilometrov za hodinu,“ poznamenal Cenký.

Samotná trať nezaručí prevádzku na nej

Významnými argumentmi pre podporu širokorozchodnej trate by podľa neho mohli byť zmeny objemov tovarových tokov, návyky prepravcov a čas prepravy. V súčasnosti však nezaznamenali tak výrazný nárast dopytu, ktorý by bol pri rozhodovaní relevantný, zásadný a v prospech tohto projektu.

trať
Ilustračné foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

Ani pri vybudovaní trate nie je možné automaticky počítať s tým, že nová trať zvýši objem prepravovaného tovaru, či zmení rozhodnutie prepravcov, aby využívali železnicu,“ upozornil šéf IDH.

Železničná trať medzi Košicami a Bratislavou má v súčasnosti voľnu kapacitu. Tá by mohla pokryť reálne plánované objemy novej širokorozchodnej trate.

Vhodnejšie by bolo opraviť existujúcu infraštruktúru

Samotná výstavba by mohla mať pozitívny dopad, napríklad, na zamestnanosť na Slovensku či stavebný priemysel. Ale podobný pozitívny efekt by mohla mať aj systematická výstavba chýbajúcej infraštruktúry a rekonštrukcie infraštruktúry, ktorá je dnes v zlom technickom stave. Pozitívny efekt pre slovenského daňového poplatníka by bol zrejme vyšší,“ dodal Cenký.

Spoločnosť Breitspur Planungsgesellschat mbH so sídlom vo Viedni (spoločný podnik železníc Ruskej federácie, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska) predpokladá, že po dokončení štúdie realizovateľnosti, ktorá by mala mať štyri alebo päť etáp, by sa malo ukázať, či je tento projekt pre SR opodstatnený a realizovateľný.

V súčasnosti trvá tretia etapa štúdie realizovateľnosti, a to posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

Odporúčané články

Pellegrini: Projekt širokorozchodnej trate si nemôžeme nechať ujsť IDH: Prísnejšie kontroly áut sú opodstatnené, ak zvýšia bezpečnosť na cestách

Témy

Diskusia

Bezplatné novinky emailom z dopravy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Pellegrini podľa politologičky nemá na revoltu v Smere-SD guráž, ale odchodom zo strany môže len získať Polícia vyšetruje vraždu v Belej, muža našli v pivnici so sečnou ranou na hlave Používanie sociálnych sietí môže podľa výskumu znásobovať depresie, najmä u dievčat Tri európske krajiny chcú vyššiu daň na mäso, aby ľudí prešla chuť Národniari odmietajú Merkelovej plán na záchranu migrantov, vyhlásenia kancelárky ich znepokojili Foto: Turista prežil približne 20-metrový pád vo Vysokých Tatrách Video: Malý dugong, ktorý sa stal hviezdou internetu, zomrel po prehltnutí plastov

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X