Letové prevádzkové služby mali v priebehu roka štyroch riaditeľov, ministerstvo im opäť hľadá nového šéfa

Letové prevádzkové služby
Foto: Letové prevádzkové služby

Vplyvom drastického prepadu leteckej dopravy v spojitosti s opatreniami proti pandémii koronavírusu sa nevyhli ani Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS). Štátny podnik, ktorý komplexne zabezpečuje riadenie letovej prevádzky, navyše v tomto krízovom období sprevádzajú nezvyčajne časté personálne zmeny na jeho čele.

V priebehu posledného roka od začiatku vlaňajška majú LPS už štvrtého riaditeľa. A ministerstvo dopravy a výstavby, ako zriaďovateľ tohto podniku, už opäť hľadá nového šéfa. Alebo skôr, ešte stále. Pokus z konca minulého roka totiž nebol úspešný, z prihlásených uchádzačov neuspel nikto.

Neúspešné výberové konanie

Minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) ešte vlani v apríli odvolal pre vážne pochybenia vtedajšieho riaditeľa LPS Blažeja Zaujeca, ktorý bol na tomto poste od februára 2017. Podnik následne riadil na základe poverenia Rastislav Primus do konca júna minulého roka.

Po riadnom výberovom konaní nastúpil na čelo LPS Martin Nosáľ začiatkom júla, no v auguste zomrel. V septembri tak opäť poverili vedením Primusa a následne Igora Urbánika, ktorého minister poveril výkonom funkcie riaditeľa do výberu nového.

Ako pre portál NašaDoprava.sk uviedol hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf, do konkurzu sa koncom vlaňajška prihlásili štyria uchádzači, pričom sa na ňom zúčastnili traja.

„Vzhľadom na to, že výberová komisia nevybrala žiadneho z uchádzačov a výberové konanie bolo neúspešné, bol opätovne poverený výkonom funkcie riaditeľa I. Urbánik, až kým nebude na základe riadneho výberového konania vymenovaný nový riaditeľ,“ priblížil rezortný hovorca.

Ďalší pokus vybrať riaditeľa

Ministerstvo dopravy medzitým predĺžilo termín na prihlásenie do výberového konania na riaditeľa LPS z 25. februára na 10. marca. Uchádzači majú, napríklad, predložiť strategický dokument na tému Koncepcia rozvoja a udržateľnosti Letových prevádzkových služieb SR.

Musia mať tiež minimálne päťročnú riadiacu prax v spoločnosti, resp. v organizácii s najmenej 50-timi zamestnancami alebo obratom najmenej 10 miliónov eur ročne. Výberové konanie pozostáva z odborného testu a jazykového testu z anglického jazyka a osobného pohovoru.

Ministerstvo zároveň hľadá dvoch členov dozornej rady podniku. Tá má deväť členov, predsedu a štyroch členov ustanovuje do funkcie na základe výberového konania ministerstvo.

„Dvoch členov dozornej rady ministerstvo vyberá, lebo predchádzajúcim dvom členom skončilo funkčné obdobie,“ ozrejmil Rudolf. Aj v tomto prípade je lehota na prihlásenie sa do výberového konania predĺžená.

Znížiť dopady z prepadu letovej prevádzky

Podľa vedúcej kancelárie riaditeľa LPS Michaely Legelovej aktuálna personálna situácia v podniku nemá vplyv na jeho fungovanie.

„Igor Urbánik pokračuje v riešení situácie najmä v súvislosti s prijímaním opatrení pre ochorenie COVID-19, aby bola zabezpečená ochrana zamestnancov a plynulý chod letovej prevádzky,“ uviedla.

Dočasne poverený riaditeľ podľa Legelovej zároveň prijíma opatrenia na zníženie nepriaznivej ekonomickej a finančnej situácie spôsobenej vysokým poklesom letovej prevádzky. Finančnú likviditu a stabilitu podniku udržiava vďaka finančnej podpore štátu.

Zároveň Letové prevádzkové služby potvrdili, že začiatkom tohto roka vykonali organizačnú zmenu zameranú na optimalizáciu počtu zamestnancov. Namiesto 477 pracovníkov, ktorých mali koncom roka 2020, tak v súčasnosti majú 458. Z toho je v Bratislave 411 a riadiacich letovej prevádzky je 123.

Oživenie možno v druhom polroku

Celkovú situáciu v LPS zásadne ovplyvnil, podobne ako letiská, mimoriadny pokles objemu leteckej prevádzky v roku 2020 až o 65 percent. Podnik pritom už vlani a začiatkom tohto roka vykonal výrazné úsporné opatrenia.

Podľa očakávania by sa letecká prevádzka mala od druhého polroka 2021 vrátiť približne na úroveň 60 percent objemu klasickej prevádzky v roku 2019. LPS by tak mal podľa rezortu dopravy vďaka tomu v tomto období získať postupne isté peňažné príjmy z tržieb.

Kritické je však preklenúť obdobie do konca tohto roka, resp. v prvých mesiacoch budúceho roka, pretože v súčasnosti sú tržby z hlavných poskytovaných služieb absolútne minimálne.

Zmeny v plánoch výkonnosti

Činnosť LPS podlieha celoeurópskym pravidlám, pričom členské štáty EÚ majú do 1. októbra 2021 pripraviť a komisii predložiť revidované návrhy plánov výkonnosti.

Vzhľadom na záväzky vyplývajúce z európskej legislatívy, ako aj zo zodpovednosti štátu voči Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve, je podľa ministerstva dopravy potrebné na LPS zachovať viaceré aktivity.

Ide napríklad o kontinuitu služieb a dodržanie cieľov v oblasti kapacity a životného prostredia definované v pláne výkonnosti. Z tohto dôvodu je potrebné zachovať počet prevádzkového personálu, udržať systém jeho výcviku a obmeny, ako aj investície do projektov.

Tiež je potrebné zachovať projekty implementácie a investície z Riadiaceho plánu ATM (manažment letovej prevádzky). „Taktiež existujú iné investičné projekty, ako napríklad tzv. datalink, ktoré sú definované v iných nariadeniach, implementácia ktorých by mala tiež byť zachovaná. V opačnom prípade hrozia pokuty, jednak zo strany národného dozorného orgánu, ako aj Európskej komisie,“ dodal Rudolf.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Blažej ZaujecIgor UrbánikIvan RudolfMartin NosáľRastislav Primus