Ministerstvo dopravy a výstavby má v budúcom roku plánované výdavky 1,176 miliardy eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze - eurá
Ilustračné foto: pixabay.com.

V porovnaní so schváleným rozpočtom rezortu na tento rok sú navrhnuté výdavky nižšie o 973,65 mil. eur, resp. o 45,3 %, nie sú do nich totiž zahrnuté prostriedky Európskej únie

BRATISLAVA 11. októbra (SITA) – Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) má v budúcom roku plánované výdavky vo výške 1,176 mld. eur. Oproti schválenému rozpočtu ministerstva na tento rok je to menej o 973,65 mil. eur, resp. o 45,3 %. Ako vyplýva z návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok, ktorý v stredu schválila vláda, do kapitoly rezortu dopravy nie sú zatiaľ zahrnuté prostriedky Európskej únie.

Aktualizácia čerpania peňazí EÚ je príčinou zmeny výdavkov

Zmeny vo výške výdavkov kapitoly súvisia s aktualizáciou čerpania prostriedkov zo zdrojov EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu. Bežné výdavky majú dosiahnuť 884,21 mil. eur (rast o 43,99 mil. eur, resp. o 5,2 % ), z toho mzdy a odvody 28,1 mil. eur (viac o 3,25 mil. eur, alebo o 13,1 %). Kapitálové výdavky by mali predstavovať 291,97 mil. eur (rast o 22,77 mil. eur, teda o 8,5 %).

Ministerstvo dopravy a výstavby malo na tento rok schválené výdavky takmer 2,150 mld. eur, ale podľa očakávania by mali nakoniec dosiahnuť 1,626 mld. eur. Zdroje EÚ vrátane domáceho spolufinancovania mali predstavovať 1,040 mld. eur, z toho peniaze EÚ 882,9 mil. eur. Napokon bolo z minulých rokov presunutých 498,28 mil. eur, z toho zdroje EÚ 356,59 mil. eur.

Minister dopravy vyrokoval navyše 66 miliónov eur

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) po rokovaní vlády povedal, že peňazí nie je nikdy dosť. „Nemáme znížený rozpočet oproti tomuto roku, len v tabuľkách sa neobjavili peniaze, ktoré máme v programoch EÚ. V niektorých článkoch boli znížené, niekde zvýšené, myslím si, že sme na tom takisto,“ uviedol minister.

Pre rezort dopravy vyrokoval navyše 66 mil. eur. „Je ešte predčasné povedať, kde budú presne použité, väčšina však pravdepodobne pôjde na cestnú infraštruktúru,“ dodal Érsek. Spomínaná suma je podľa ministerstva medziročný rozdiel v zdrojoch, ktoré dostalo zo štátneho rozpočtu a už sú zahrnuté v rozpočte, ktorý schválila vláda.

Rezort má dosť zdrojov EÚ na pokračovanie stavieb

Zmena v rozpočte na rok 2018 podľa rezortu dopravy súvisí s čerpaním európskych fondov a procesom schvaľovania projektov v Bruseli, pričom v budúcom roku nemusí znižovať výdavky o takmer miliardu eur. Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII), ktorý je v pôsobnosti ministerstva dopravy, patrí medzi najviac čerpané na Slovensku, no zložitý proces schvaľovania veľkých projektov v Bruseli má za následok, že peniaze, ktoré štát vyčerpal v minulých rokoch, sú až teraz postupne preplácané.

„Ministerstvo dopravy má v svojom rozpočte na rok 2018 dosť EÚ zdrojov a súvisiacich prostriedkov na ich spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu na pokračovanie výstavby stavieb. Ide len o spôsob vykazovania týchto prostriedkov. V skutočnosti rezort dopravy bude môcť v budúcom roku riešiť zvýšenie peňazí na viaceré oblasti,“ priblížila rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Zvýšiť by sa mala napríklad podpora cestnej a železničnej infraštruktúry, oblasť cestovného ruchu, čo sa prejaví v detailnom rozdelení zdrojov zo štátneho rozpočtu v priebehu roka 2018.

Aktuálne pridelené peniaze nebudú stačiť na výstavbu nových úsekov 

Rezort dopravy tvrdí, že stále ide iba o návrh rozpočtu a treba počkať na jeho definitívne schválenie v parlamente a následne na detailné rozdelenie pridelených zdrojov do jednotlivých kapitol. „Až následne bude možné zodpovedne povedať, či a kde v roku 2018 bude možné hovoriť o rozvojových projektoch,“ uviedla Ducká.

Na otázku, či budú žiadať o zvýšenie výdavkov, odvetila, že v prvom rade treba počkať na výsledok debaty o dlhovej brzde, a či sa v tejto súvislosti nerozhodnú ešte v parlamente upraviť rozpočet. „Ak sa tak nestane, tak je jasné, že z dnes pridelených zdrojov nebude možné v roku 2018 spustiť výstavbu všetkých úsekov, ktoré budú pripravené,“ dodala Ducká.

Na cesty a železnice má ísť viac ako miliarda eur

Na cestnú a železničnú infraštruktúru na rok 2018 sú rozpočtované výdavky v objeme 880,88 mil. eur (menej o 1,065 mld. eur, o 54,7 %). V rámci toho sú započítané výdavky na financovanie neoprávnených výdavkov a výdavkov nad rámec finančnej medzery pre projekty financované z OPII. V tomto roku bolo na cestnú a železničnú infraštruktúru schválených 1,946 mld. eur, očakávaná skutočnosť je 1,415 mld. eur.

V OPII v budúcom roku sú zatiaľ zahrnuté prostriedky zo štátneho rozpočtu mimo spolufinancovania zdrojov EÚ v objeme 149,92 mil. eur. Z toho na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest 97,97 mil. eur, na výstavbu ciest prvej triedy vyše 14 mil. eur, na železničnú infraštruktúru 37,9 mil. eur.

Podpora bývania by sa mala mierne znížiť

Na leteckú dopravu je v budúcom roku určených znovu 1 mil. eur, ako tento rok, no očakávané výdavky dosiahnu 8,71 mil. eur. Na vodnú dopravu má ísť 202,65 tis. eur oproti schváleným 2,7 mil. eur v tomto roku, z nich sa využije 416,24 tis. eur. Na cestovný ruch je v roku 2018 vyhradených 7,65 mil. eur, pričom v tomto roku to malo byť 7,54 mil. eur a podľa očakávania bude 7,49 mil. eur.

Na podporu bývania v budúcom roku má ísť 126,65 mil. eur v porovnaní so 132,5 mil. eur v tomto roku, očakáva sa, že to bude 131,3 mil. eur. Na ostatné činnosti je určených 159,79 mil. eur, v tomto roku bola na to schválená suma 60,12 mil. eur a očakávaná skutočnosť je 62,47 mil. eur.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR