Národná diaľničná spoločnosť chce od SkyToll-u údajne kúpiť už raz zaplatený systém, týka sa diaľničných známok

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnica
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) chce potichu od SkyToll-u kúpiť ďalší už raz zaplatený systém, tentokrát pre diaľničné známky. Nadácia Zastavme korupciu na to v stredu upozornila s tým, že NDS neplatí firme SkyToll milióny eur len za predražené mýto, ale aj za výber diaľničných známok.

Pôvodná zmluva končí

Pôvodná zmluva z roku 2015 sa končí tento rok v decembri. Mimovládka spolu s Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS) to považuje za ďalšie manažérske zlyhanie vedenia NDS. Zároveň vyzýva povereného ministra dopravy Pavla Lančariča a povereného premiéra Ľudovíta Ódora, aby zasiahli a vyvodili personálnu zodpovednosť.

„NDS chce pokračovanie vo výbere známok od januára riešiť nie štandardnou súťažou na nového poskytovateľa, ale odkúpením doterajšieho systému opäť od SkyToll-u. Za koľko, určí rokovanie medzi diaľničiarmi a SkyToll-om cez memorandum,“ uviedla Xénia Makarová z mimovládnej organizácie.

Zastaralý spôsob výberu

Podľa nej pritom ešte pred rokom zástupca NDS súčasný spôsob výberu kritizoval ako zastaralý. Napríklad neumožňuje tiež zapojenie nových predajných kanálov.

„Za výber a evidenciu úhrad diaľničných známok sme SkyToll-u podľa NDS za osem rokov zaplatili 14 miliónov eur. O možnosti získať ho automaticky do rúk diaľničiarov po skončení zmluvy memorandum nehovorí,“ podotkla zástupkyňa nadácie.

Nepravdivé a nekorektné informácie

„Memorandum medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a spoločnosťou SkyToll hovorí o umožnení komplexného finančného auditovania firmy, ktorá zabezpečuje prevádzkovanie systému elektronickej diaľničnej známky,“ zareagovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Nie je to podľa nej dohoda o kúpe, ani týmto nedeklarujú úmysel kúpy.

„Informácie, ktoré komunikuje Nadácia Zastavme korupciu, sú úplne nepravdivé a nekorektné. Zo strany nadácie ide opäť o neoverené informácie, ktorými len polarizuje spoločnosť,“ dodala Žgravčáková.

Výpadok z výberu poplatkov

Nadácia pokračovala, že memorandum upozorňuje na to, že uplynutie predĺženia doby znamená ukončenie poskytovania služby, čo by mohlo mať za následok výpadok z výberu poplatkov za diaľničné známky. Spomína tiež ekonomické zhodnotenie rizík a snahu predísť výpadku, ako aj snahu zachovať doposiaľ poskytovanú úroveň kvality zákazníckych služieb.

„Prečo NDS zmluvu rieši práve takýmto spôsobom štyri mesiace pred dlhodobo známym ukončením, memorandum nijako neobjasňuje. Tiež neanalyzuje, aké by mohli mať finančné dopady iné riešenia, prípadne od čoho sa môže odvíjať odkupná cena,“ podotkla Makarová.

Memorandum podľa mimovládky, naopak, umožňuje obom zmluvným stranám dĺžku trvania úkonov spojeným s určením odkupnej ceny po vzájomnej dohode predĺžiť aj bez dodatku. Nie je teda vôbec jasné, dokedy sa NDS so SkyToll-om na cene za výber diaľničných známok dohodne a za akú cenu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva ŽgravčákováPavol LančaričXénia Makarová
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosťSkyTollUNAS Únia autodopravcov Slovenska