NDS predala v prvom polroku diaľničné známky za takmer 60 miliónov eur, sú za tým ich výrazne vyššie ceny

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Národná Národná diaľničná spoločnosť má v pláne spolupracovať s vysokými školami diaľničná spoločnosť
Foto: ilustračné, SITA/Peter Rusko.

Tržby z predaja o 20 % drahších elektronických diaľničných známok v prvom polroku 2023 dosiahli skoro 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Množstvo predaných známok

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) vybrala túto sumu za 2,3 milióna kusov predaných známok. Informovala o tom v stredu v rámci polročnej bilancie predaja, celkové medziročné porovnanie neuviedla na rozdiel od jednotlivých druhov známok.

Ceny diaľničných známok vzrástli o pätinu začiatkom tohto roka. Podľa údajov agentúry SITA ich tohtoročný polročný predaj oproti rovnakému obdobiu minulého roka vzrástol mierne, približne o dve percentá. Zato výnosy z predaja značne drahších známok vzrástli výrazne, a to takmer o 18 %.

Vyšší predaj 10-dňových známok

V prvej polovici vlaňajška predstavovali príjmy z predaja zhruba dva a štvrť milióna známok takmer 51 mil. eur bez DPH. Predaj známok bol vtedy medziročne vyšší skoro o 30 % a tržby približne o 11 %. Od začiatku tohto roka do konca júna výrazne vrástol predaj 10-dňových diaľničných známok, a to medziročne o 15 %.

Najkratší druh elektronickej diaľničnej známky tvoril takmer 53 % všetkých predaných kusov. Za prvý polrok sa ich v absolútnom meradle predalo zhruba 1,3 milióna kusov a v prepočte na eurá to znamenalo výnos vo výške približne 12,3 milióna eur,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Medziročný pokles 30-dňovej známky

Na druhej priečke z hľadiska predaja sa umiestnila 365-dňová elektronická diaľničná známka. Motoristi si kúpili skoro 620-tisíc kusov tohto typu známky, pričom za ňu uhradili necelých 31 miliónov eur. Počet predaných 365-dňových známok medziročne vzrástol o 4 %.

Naopak, mierny medziročný pokles sme zaznamenali pri 30-dňovej a ročnej elektronickej diaľničnej známke. Pri 30-dňovej známke išlo približne o 3-percentný medziročný pokles, pričom počas prvých šiestich mesiacov tohto roka sme predali skoro 218-tisíc kusov a výnos z predaja 30-dňovej známky bol na úrovni 3 miliónov eur,“ priblížila Žgravčáková.

Pokles predaja pri ročnej diaľničnej známke bol zhruba na úrovni 27 %, predalo sa ich približne 260-tisíc kusov skoro za 13 miliónov eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva Žgravčáková
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť