Ozubnicová trať Štrba - Štrbské pleso prejde rekonštrukciou, výluka potrvá sedem mesiacov

Ozubnicová železnica Štrba - Štrbské Pleso
Ozubnicová železnica Štrba - Štrbské Pleso. Foto: archívne, SITA/Rastislav Ovšonka

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) budú od 6. júla modernizovať tatranskú ozubnicovú trať medzi železničnými stanicami Štrba a Štrbské Pleso. Po zrekonštruovanej trati bude už budúci rok jazdiť päť nových hybridných ozubnicových jednotiek a jeden multifunkčný rušeň, ktoré doplnia súčasnú flotilu.

Využili milióny eur z eurofondov

Celkové investičné náklady spojené s týmto europrojektom na kúpu piatich nových vlakov sú vo výške 33 600 000 eur (bez DPH). Nové hybridné vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej trati i na trati Tatranskej elektrickej železnice.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) kúpila od švajčiarskej spoločnosti päť nových ozubnicových elektrických vlakov z eurofondov, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov, kde podiel Kohézneho fondu z Európskej únie je 28 422 912 eur, podiel štátneho rozpočtu 5 015 808 eur a podiel ZSSK je 161 280 eur.

„Z fondov EÚ je však financovaná iba časť projektu – konkrétne päť ozubnicových vozidiel/vlakov. Ďalších 5,2 mil. eur pôjde na financovanie multifunkčného hnacieho koľajového vozidla (údržba trate, prevoz iných vozidiel a podobne) a náhradných dielov. Tieto financie sú z vlastných zdrojov ZSSK,“ priblížil riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Náhradná autobusová doprava

Počas 7-mesačnej výluky bude zabezpečená pre cestujúcich náhradná autobusová doprava. ZSSK v spolupráci so ŽSR zabezpečí informovanie cestujúcej verejnosti vo všetkých staniciach a zastávkach na úseku Štrba – Štrbské Pleso informačným zariadením, výveskami na staniciach a zastávkach i prostredníctvom sprievodného personálu v každom dotknutom vlaku.

„V tejto situácii bude viac ako inokedy dôležité to, aby skupiny nad 10 osôb zodpovedne hlásili vopred svoju cestu na kontaktnom centre (tel: 18 188), aby sme im vedeli zabezpečiť bezproblémovú prepravu,“ upozornil Kováč.

„Sme si vedomí, že toto obmedzenie spôsobí v tejto letnej a nadchádzajúcej zimnej sezóne návštevníkom Tatier komplikácie, no z dlhodobého hľadiska je táto oprava potrebná pre zabezpečenie vyššej kapacity trate a bezporuchovej prevádzky našich nových švajčiarskych hybridných jednotiek, ktoré tu budeme postupne nasadzovať,” povedal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Zubačka počas sezóny praská vo švíkoch

„Tatranské električky aj ozubnicová železnica každý rok počas sezóny praskajú vo švíkoch. Verím, že na rekonštrukciu trate bude treba naozaj len sedem mesiacov a potom sa situácia nárastom prepravných kapacít začne radikálne zlepšovať. Naše hory a ich návštevníci si to určite zaslúžia,“ komentoval začiatok rekonštrukčných prác na tatranských koľajach starosta obce Štrba, pod ktorú patrí aj Štrbské pleso, Michal Sýkora.

Nové vozidlá budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, vďaka čomu budú mať cestujúci k dispozícii informácie o trase a aktuálnej polohe vlaku či označení a smerovaní jednotlivých vozidiel. Súčasťou bude kamerový systém a vďaka systému na anonymné počítanie osôb bude mať ZSSK detailné informácie o počtoch cestujúcich, ktorí prejdú nástupnými dverami.

Samozrejmosťou bude klimatizácia, elektrické zásuvky či WiFi a chýbať nebude priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snowboardov a kočíkov. Ozubnicové jednotky budú mať bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Michal SýkoraTomáš Kováč
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republikyZSSK Železničná spoločnosť Slovensko