Počet cestujúcich a tržby v autobusovej doprave v Prešovskom kraji klesli

Autobus spoločnosti SAD Prešov. Foto: sad-po.sk.

Pri vyúčtovaní výkonov vo verejnom záujme v prímestskej doprave evidujú preplatok takmer 5 400 eur

Tržby, ale aj počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave v Prešovskom samosprávnom kraji (PSK) v minulom roku poklesli. Napriek tomu evidujú zo strany samosprávneho kraja pri platbách dopravcom za výkony vo verejnom záujme preplatok. Vyplýva to z vyúčtovania zálohového príspevku za služby vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave za minulý rok, ktorú na svojom aprílovom zasadnutí schválili krajskí poslanci.

Prešovský samosprávny kraj má uzavretú zmluvu o službách vo verejnom záujme so štyrmi dopravcami. Tí najazdili za rok 2018 vyše 28,3 milióna kilometrov a prepravili viac ako 21,8 milióna cestujúcich.

„Zálohový príspevok pre týchto dopravcov predstavoval 21,27 milióna eur. Preukázaná strata bola vyčíslená za minulý rok na 21,26 milióna eur,“ povedal pre agentúru SITA poverený vedúci odboru dopravy Úradu PSK Alexander Galajda.

Ako dodal, keďže príspevok zo strany PSK bol pre dopravcov vyšší ako preukázaná strata, došlo pri vyúčtovaní k preplatku 5 378 eur. Kým dopravcovia z Popradu, Starej Ľubovne a Humenného vykázali nedoplatok, preplatok mal iba SAD Prešov, ktorý musí rozdiel vrátiť.

Pokles cestujúcich pribrzdili

Tržby dopravcov boli v minulom roku vyše 12,9 milióna eur. Oproti minulému roku ide o pokles o takmer 276-tisíc eur. Rozdiel medzi rokmi 2017 a 2016 predstavoval viac ako 790-tisíc eur.

Najväčší dopad na pokles uvedených tržieb mal medziročný pokles cestujúcich. Ten predstavoval viac ako 542-tisíc cestujúcich.

Oproti rokom 2017 a 2016, keď pokles predstavoval vyše milión cestujúcich, sa však podľa Galajdu podarilo situáciu v roku 2018 mierne stabilizovať.

„Dopomohlo k tomu aj to, že došlo k optimalizácii cestovných poriadkov. Taktiež zaviedli jednotnú tarifu v rámci Prešovského a Košického samosprávneho kraja. V pláne máme zavedenie organizátora Integrovaného dopravného systému (IDS) v druhej polovici roku 2019,“ vysvetlil Galajda.

Foto: SITA/Kvetoslava Mudríková

Vďaka podniknutým krokom čaká odbor dopravy v tomto roku ešte väčšiu stabilizáciu tržieb i počtu cestujúcich.

„Dúfame, že na budúci rok sa to číslo úbytku cestujúcich bude blížiť k nule, prípadne dosiahneme mierne nárasty využitia verejnej osobnej dopravy v prímestskej autobusovej doprave,“ dodal Galajda.

Chcú obnoviť autobusy

Dopravcovia v minulom roku využívali 524 autobusov, pričom samospráva ráta s ich postupnou obnovou.

„Plánujeme do roku 2023, dokedy ešte máme na základe dodatkov predĺžené zmluvy s dopravcami, obnovu vozového parku. Týka sa to aj tohto roku. Bude záležať na financiách, ktoré kraj môže poskytnúť týmto dopravcov. Či už pôjde o zvyšovanie obnovy vozového parku o 10, 20 alebo dokonca až o 30 percent. Samozrejme nemôžeme zabúdať, že tých finančných prostriedkov je málo, keďže plánujeme taktiež prispieť aj na mzdy vodičom v budúcom roku,“ uviedol Galajda.

Dopravcovia vlani zamestnávali v prímestskej autobusovej doprave 670 vodičov. Ich priemerná mzda sa pohybuje na úrovni 1 046 eur.

„V minulom roku bola mzda zvýšená o osem percent. Predstavovalo to pre všetkých dopravcov sumu okolo 635-tisíc eur. Tento rok sa zvýšili vodičom mzdy od 1. januára, čo predstavovalo 105 eur v hrubom a tvorilo to okolo 12 percent. V tom chceme samozrejme pokračovať aj naďalej,“ dodal Galajda.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom