Prepojenie verejnej dopravy je stále nedostatočné a bývalá vláda zámer nedotiahla do konca

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Železničná spoločnosť Slovensko a Slovak Lines chcú obnoviť medzinárodné linky čo najskôr Foto: SITA/Branislav Bibel

Predpokladom lepšieho fungovania rôznych druhov verejnej osobnej dopravy je jej koordinácia a vzájomné prepojenie. Súčasné podmienky prevádzky železničnej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy na objednávku štátu, regionálnych a mestských samospráv vo verejnom záujme túto základnú požiadavku stále nespĺňajú.

Zmeniť by to mohol Národný plán dopravnej obsluhy, ktorý by určil potrebný rozsah dopravných výkonov najmä v železničnej a autobusovej doprave.

Primerané zjednotenie ich objednávania v záujme zefektívnenia verejných výdavkov by mal zabezpečiť jediný subjekt na rozdiel od terajšieho stavu, keď štát objednáva vlakové spoje a kraje prímestské autobusy. Často bez vzájomnej nadväznosti a primeraného využitia.

Stále aktuálny zámer

Tento dlhodobý zámer zostáva naďalej aktuálny, keďže ani bývalá vládna koalícia ho nenaplnila a nedotiahla do konca podľa pôvodných predstáv.

Ambíciou zmeniť to sa netají ani súčasná vláda, respektíve nové vedenie Ministerstva dopravy a výstavby SR. Od plánov k ich uskutočneniu býva neraz zdĺhavá a komplikovaná cesta, na čo nemusí stačiť ani jedno volebné obdobie.

„Máme rovnaký zámer aj v programovom vyhlásení vlády. Povedali sme si s ministrom a manažérskym tímom na ministerstve, že budeme rozhodovať vždy na základe dát a nie na základe pocitov,“ povedal nám rezortný štátny tajomník Jaroslav Kmeť.

„Často sa križuje, alebo rovnakým smerom ide dosť intenzívne autobusová aj vlaková doprava,“ priznal bežnú realitu.

Prioritou budú železnice

Ministerstvo dopravy považuje za kľúčovú do budúcnosti a za kostru dopravnej infraštruktúry štátu železničnú dopravu. Plánuje preto do nej investovať veľa peňazí z eurofondov.

„A aj preto chceme koordinovať aj objednávanie výkonov vo verejnom záujme, a to buď vytvorením národnej autority, alebo koordinačného výboru s objednávateľmi autobusovej dopravy, čiže krajmi a mestami,“ priblížil Kmeť. To je podľa neho potrebné pre zladenie taríf, spoločné rozhodovanie o licenciách  pre autobusovú dopravu a zladenie grafikonov.

Zákon zjednotí prepravné tarify

Už na jeseň by mali začať s prípravou legislatívneho zámeru zákona o verejnej doprave. Ten by mal mal umožniť zjednotenie prepravných taríf medzi jednotlivými druhmi verejnej osobnej dopravy, aby bolo možné cestovať viacerými spôsobmi verejnej dopravy na jeden doklad.

„Už teraz sme založili koordinačnú pracovnú skupinu medzi Združením samosprávnych krajov SK 8 a odborníkmi ministerstva dopravy,“ poznamenal štátny tajomník. Od 1. septembra vznikne u neho sekcia pre verejnú osobnú dopravu – integrovanú a intermodálnu dopravu. „Pracujeme na tom, aby na jeden lístok bolo možné cestovať rôznymi druhmi dopravy, napríklad, zo Sniny do Bratislavy,“ dodal Kmeť.

V integrovanej doprave zaostávame

Základom rozvoja verejnej osobnej dopravy ako ekologickejšej a bezpečnejšej alternatívy individuálnej dopravy by malo byť vytváranie podmienok pre rozširovanie regionálnych integrovaných dopravných systémov v okolí väčších miest.

Ako aj zlepšovanie mestskej hromadnej dopravy a postupná výstavba záchytných parkovísk v najviac vyťažených dopravných uzloch. Napriek pokroku v prípade integrovanej regionálnej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji a pribúdaniu parkovísk pri železničných staniciach Slovensko v tom celkovo zaostáva.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav Kmeť
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR