Problém s nedostatkom pracovníkov na železniciach prehĺbili odchody aj do predčasného starobného dôchodku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlaky
Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel
Tento článok pre vás načítala AI.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) riešia problém chýbajúcich zamestnancov dlhodobo. Potvrdili to pre agentúru SITA, pričom situácia sa výrazne skomplikovala na konci minulého roka odchodmi do starobných a predčasných starobných dôchodkov, najmä predčasného starobného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch.

Nízka konkurencia schopnosť

„Napriek tomu, že vyvíjame náborové aktivity, sme v roku 2023 evidovali 1 575 skončení pracovného pomeru, z toho 1 024 boli odchody do dôchodku a prijatí bolo len 952,” upozornila v piatok hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.

Nedostatok pracovníkov štátneho operátora železničnej infraštruktúry sa prehlbuje najmä pre nízku konkurencieschopnosť v mzdovej oblasti.

Prevádzku hlavne v Bratislavskom a Trnavskom kraji zabezpečujú železničiari aj nariaďovaním nadčasovej práce zamestnancom v rozsahu 150 hodín.

Intenzívne rokovanie

„Po jej dočerpaní budeme zamestnancom navrhovať výkon práce nadčas s ich súhlasom a, samozrejme, zintenzívnime náborovú činnosť. Treba však povedať, že získanie nového zamestnanca do prevádzky je podmienené získaním odbornej, zdravotnej a psychickej spôsobilosti,” uviedla Vladimíra Bahýlová. Napríklad pri pozícii výpravca trvá celý proces takmer rok.

ŽSR intenzívne rokujú s ministerstvom financií a najmä s ministerstvom dopravy o podpore investícií a modernizácie, chcú tak nahradiť chýbajúcich zamestnancov modernými technickými riešeniami. Minister dopravy Jozef Ráž osobne žiadal ministra financií Ladislava Kamenického vlani v decembri na tripartite pred schválením rozpočtu o dofinancovanie miezd zamestnancov práve z dôvodu stabilizácie exponovaných činností.

„Nových zamestnancov získavame zapojením sa do systému duálneho vzdelávania, štipendijného programu a zapájaním sa do náboru v spolupráci s úradmi práce. Oslovili sme aj detské domovy, avšak zatiaľ sme bez reakcií,” priblížila Vladimíra Bahýlová.

Výrazné meškanie na západnom Slovensku

Podnik poskytuje aj financie na udržanie zamestnanosti, a to na bývanie a ubytovanie, ako aj stabilizačný príspevok, prostriedky pre nových zamestnancov, či náborový príspevok a príspevok za získanie nového zamestnanca.

Odborová asociácia výpravcov a dispečerov (OAVD) vo štvrtok informovala, že pre nedostatok zamestnancov hrozí v najbližších dňoch v železničnej doprave na západnom Slovensku výrazne meškanie. Matej Ferencei z uvedenej asociácie uviedol, že v západoslovenskom regióne aktuálne chýba takmer 500 zamestnancov na riadení a zabezpečení železničnej prevádzky.

„Situácia je skutočne kritická. Prvý nedostatok zamestnancov sa už prejavil tento týždeň, kedy bol obmedzený počet zamestnacov v nočnej zmene na Hlavnej stanici v Bratislave,” podotkol Ferencei. Na trati z Kútov cez Gbely a Holíč do Skalice je podľa odborárov situácia ešte horšia, nakoľko tam už vlaky nejazdia a sú nahradené autobusmi.

Nevyhovujúce pracovné podmienky

Táto situácia vážne komplikuje dopravu tisíckam cestujúcich, ktorí železničnú dopravu denne využívajú. Dôvodom nedostatku zamestnancov na železniciach sú podľa OAVD nevyhovujúce pracovné podmienky a nízke mzdy.

„Reálne hrozí, že od polovice roka bude na západnom Slovensku železničná doprava výrazne obmedzená alebo zastavená. Najohrozenejšia je Bratislava, Trnava a Záhorie,” upozornil Ferencei. V prípade, ak kompetentní situáciu budú naďalej ignorovať, takéto obmedzenia podľa neho čakajú aj ďalšie oblasti Slovenska.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef RážLadislav Kamenický
Firmy a inštitúcie MF Ministerstvo financií SRMinisterstvo dopravyOdborová asociácia výpravcov a dispečerovŽeleznice Slovenskej republiky (ŽSR)