Prvé električkozubačky v Tatrách sú už v ostrej prevádzke, hybridy zabezpečia spojenie s Popradom

Električka, zubačka
Vo Vysokých Tatrách už jazdia nové elektrozubačky. Foto: Makbedrik dream photo / ZSSK (www.facebook.com)
  • aktualizované 13. decembra, 11:58

Prvé dve z piatich nových električkozubačiek s názvom Kostolík a Stredohrot sú už od pondelka 13. decembra v ostrej prevádzke vo Vysokých Tatrách. Ide o hybridné vlaky, ktorými bude národný dopravca zabezpečovať obyvateľom z tatranských obcí i turistom spojenie s Popradom. Pomenované boli po menej známych tatranských štítoch.

Financované sú z projektu Európskej únie – Modernizácia vozidlového parku Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) pre východné Slovensko. Päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň stáli celkovo 38,8 milióna eur.

Hoci nové stroje už na tratiach Tatranskej elektrickej železnice najazdili veľa kilometrov v rámci skúšok a testovania, v pondelok ráno absolvovali prvú jazdu z Popradu na Štrbské Pleso aj s cestujúcimi. Stalo sa tak po tom, ako ich spustenie do prevádzky bolo na niekoľkokrát posúvané.

Spustenie prevádzky brzdili technické problémy

Dôvodom boli podľa podpredsedu predstavenstva ZSSK Jána Lukáča technické problémy, ale aj COVID, a tiež omeškanie v súvislosti so stavbou ozubnicovej trate, ktorá prešla veľkou rekonštrukciou. Ďalšie tri vlaky sa tak dostanú na trať v najbližších týždňoch.

„Zatiaľ je to tak, že v najbližších týždňoch má nastať ešte určité schvaľovanie vozidla, k legislatívnym krokom, ktoré musíme splniť podľa zákona o dráhach, a následne by potom mali ísť všetky aj na ozubnicu,“ vysvetlil v pondelok pre médiá.

Prvá z nových električkozubačiek s názvom Bradavica bola do popradského depa od švajčiarskeho výrobcu dovezená v polovici januára tohto roka, neskôr prišli ďalšie štyri Ganek, Kostolík, Stredohrot a Vysoká. Postupne budú nasadzované na trate Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

Tichšia prevádzka

Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu v Tatrách svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI (technických špecifikácií interoperability). Sú hybridné, teda môžu jazdiť po trati električiek aj zubačiek. Každá z nich ponúka 91 miest na sedenie aj miesta pre invalidné vozíky.

Oproti pôvodným vozidlám je ich prevádzka tichšia. Okrem iného sú vybavené aj automatmi na kúpu cestovných lístkov či WiFi. Prvá zubačka začala jazdiť v Štrbe v roku 1896, prevádzkovaná bola do roku 1932.

V roku 1970 bola spustená do prevádzky nová zubačka, rozlúčili sa s ňou až vlani. Pôvodné vlaky, ktoré jazdili po tatranských tratiach ešte donedávna nájdu využitie. Jeden vozeň bude vystavený na Štrbskom Plese, ďalšie dva chce ZSSK prevádzkovať v rámci historických jázd.

Ďalšie k téme

    Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
    Viac k osobe Ján Lukáč
    Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko