SaS súhlasí s uvoľnením osobnej vlakovej dopravy pre súkromných prepravcov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Regiojet
Vlak RegioJet-u v Bratislave. Foto: SITA/Jana Birošová.

Opozičná strana v reakcii na zámer Ministerstva dopravy a výstavby SR pripraviť súťaže na dopravcov na vybraných tratiach uviedla, že by sa to malo týkať všetkých liniek, o ktoré majú súkromní prepravcovia záujem.

BRATISLAVA 31. januára (SITA) – Strana Sloboda a Solidarita (SaS) súhlasí s uvoľnením trhu osobnej vlakovej dopravy a umožnením vstupu súkromných prepravcov na železničné trate. Opozičná strana v reakcii na zámer Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) pripraviť súťaže na dopravcov na vybraných tratiach uviedla, že by sa to malo týkať všetkých liniek, o ktoré majú súkromní prepravcovia záujem.

Ivan: Najfrekventovanejšie spojenia by mali byť prvé

„Súkromník by mal mať možnosť zapojiť sa do súťaží všade, nie iba na linkách, ktorých sa chce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zbaviť,“ informoval poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. „Myslíme si, že práve tie najfrekventovanejšie spojenia by mali byť prvé, kde môže dostať súkromník šancu. A štát má zabezpečovať dopravnú obslužnosť tam, kde o to súkromný sektor nemá záujem,“ uviedol Ivan. Ak sa potom podľa neho ukáže, že je efektívnejšia iná forma prepravy, napríklad autobusová, treba ju jednoducho nahradiť.

Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

Ochrana štátneho dopravcu bráni skvalitneniu konkurencie

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek chce podľa SaS začať liberalizáciu osobnej železničnej dopravy na regionálnych tratiach a „hrozienka“ naďalej nechať štátnemu dopravcovi. „Ministerstvo tak pokračuje v nahrávaní štátnej firme, ktorú chce zbaviť najstratovejších liniek. Neustála ochrana štátneho monopolu ZSSK totiž bráni skvalitneniu konkurenčného prostredia a zlepšeniu služieb pre cestujúcich,“ tvrdí Ivan.

Liberálny poslanec predpokladá dva možné scenáre. „Buď sa nakoniec nájde niekto, kto určité linky prevezme a ZSSK sa uľaví. Zmluva, ktorú má so štátom, je plošná na celé Slovensko, a teda nebude musieť presúvať peniaze na regionálne najviac stratové trate,“ očakáva Ivan. „Alebo nastane scenár, ktorý aj očakávame, že s výnimkou trate Bratislava – Komárno sa neprihlási nikto a výsledkom bude argumentácia ministerstva: vidíte, chceli sme, no nie je záujem,“ dodal Ivan.

Ilustračné foto: slovakrail.sk.

Rezort dopravy uvažuje o príprave súťaží pre tri trate

Ministerstvo dopravy uvažuje o príprave súťaží na prevádzkovateľa osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme zatiaľ na troch tratiach. V rámci liberalizácie budú podľa ministra dopravy Arpáda Érseka vyhlásené postupne súťaže na prepravu na trase Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, ako aj na ďalších dvoch kratších, regionálnych tratiach.

Osobné vlaky medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje spoločnosť RegioJet, a. s., od marca 2012, zmluva o prevádzkovaní prepravy na tejto trati platí do roku 2020. Ministerstvo dopravy má pripravený zoznam 35 železničných tratí, na ktorých uvažuje v budúcnosti zabezpečiť verejnú dopravu s podporou štátu výberom prevádzkovateľov v tendroch.

Musíme byť veľmi opatrní, hovorí minister dopravy

„Podali sme to ešte vlani na Európsku úniu. Čakacia lehota je rok a keď to vyjde, predpokladám, že na tri úseky by sme mohli postupne vypísať súťaže. Túto súťaž ešte nemáme overenú, čiže musíme byť veľmi opatrní,“ povedal v utorok Érsek na stretnutí s médiami. Pripomenul príklad z Českej republiky, kde to tiež skúšali a nevyšlo to na prvýkrát.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRSaS Sloboda a Solidarita