Slovensko chce dostavať diaľnicu D1 od Košíc až po hranice s Ukrajinou, od EÚ bude žiadať peniaze aj na obchvat Prešova

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
R4, obchvat Prešova, výstavba
Severný rýchlostný obchvat Prešova bude mať dĺžku 10,2 kilometra. Foto: koláž SITA, www.facebook.com

Ministerstvo dopravy SR chce využiť z európskeho programu Nástroj na prepájanie Európy (CEF) finančné prostriedky na projektovú prípravu zvyšných úsekov diaľnice D1 od Košíc po hranicu s Ukrajinou a rýchlostnej cesty R4 od Prešova k hranici s Poľskom.

Spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) budú tiež žiadať, aby mohli pokryť až polovicu nákladov na už zazmluvnenú výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova na R4.

Brusel zaujímal pokrok Slovenska

Ministerstvo dopravy o tom informovalo po rokovaní na Generálnom riaditeľstve Európskej komisie pre mobilitu a dopravu v Bruseli. Témou boli aktuálne projekty dopravnej infraštruktúry s možným spolufinancovaním najmä z CEF, s dôrazom na projekty civilnej a vojenskej infraštruktúry, aj v súvislosti s pripravovanou povojnovou obnovou Ukrajiny.

Európsku komisiu podľa dočasne povereného ministra dopravy Pavla Lančariča veľmi zaujímal pokrok pri výstavbe diaľnic a železníc. Nielen z pohľadu čerpania európskych fondov, ale chceli vedieť, do akej miery je Slovensko schopné pomôcť pri aktivitách na podporu Ukrajiny.

„Dostaneme ešte aj ďalšie peniaze, len budeme musieť zrýchliť všetky procesy predovšetkým na východnom Slovensku. Z tých peňazí je možné realizovať štúdie na diaľnicu, ktorá by pokračovala z Košíc až na ukrajinskú hranicu, rovnako ako na rýchlostnú cestu od Prešova, vrátane obchvatu, po poľskú hranicu,“ uviedol na sociálnej sieti Lančarič.

Slovensko má záujem o grant

Na výstavbu druhej časti prešovského obchvatu a prípravu ostávajúcich úsekov R4 v rámci koridoru Via Carpatia má Slovensko záujem získať z CEF grant vo výške viac ako 178 miliónov eur.

„V súčasnosti prebieha výzva CEF na podporu vojenskej mobility, v rámci ktorej Slovensko plánuje predložiť projekty v oblasti cestnej infraštruktúry,“ priblížil rezortný štátny tajomník Jaroslav Kmeť. Na prípravu zvyšných úsekov D1 k hranici s Ukrajinou a R6 pri hranici s Českom by mohlo prísť cez 17 miliónov eur.

„Európska komisia nemohla bližšie komentovať jednotlivé projekty z dôvodu prebiehajúcej výzvy. Požiadala nás o zvýšenie komunikácie s verejnosťou,“ podotkol Kmeť.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Šancu majú aj projekty z oblasti železníc

Niektoré krajiny nepredložili dostatočne pripravené projekty v železničnej oblasti s prepojením na Ukrajinu, ministerstvo dopravy sa tak chce sústrediť na nadchádzajúcu výzvu CEF.

„Cieľom je súťažiť aj o obálky iných členských štátov. Najväčšie šance má projekt modernizácie železničného úseku Malacky – Kúty s celkovým grantom 383 miliónov eur. Dobrým kandidátom je Paludza a úsek medzi Čadcou a Krásnom nad Kysucou,“ dodal Kmeť.

Európska komisia podľa neho zdôraznila, že najdôležitejšími kritériami zostávajú pripravenosť a pridaná hodnota projektov. Granty by mali byť čerpané v čo najkratšom čase z hľadiska efektivity. Potenciál má aj železničné spojenie Slovenska s Ukrajinou pre nevyužité kapacity kontajnerovej prepravy, najmä pri tranzite obilia do tretích krajín.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav KmeťPavol Lančarič
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaMinisterstvo dopravy SRNDS Národná diaľničná spoločnosť