Šrotovné podporuje predaj áut iba krátkodobo, štúdia hovorí aj o nechcenom vedľajšom vplyve

Autá
Ilustračné foto: pixabay.com.

Hoci subvencia na nákup nového auta výmenou za staré, čiže takzvané šrotovné, podporuje predaj áut z krátkodobého hľadiska, zo strednodobého hľadiska celkový predaj takmer vôbec nezvyšuje. Konštatuje to štúdia drážďanskej pobočky mníchovského inštitútu Ifo.

Štúdia, o ktorej výsledkoch inštitút Ifo v pondelok informoval agentúru SITA, vyhodnocuje 15 prieskumov vplyvu programov šrotovného v Nemecku, Španielsku, USA a v ďalších krajinách.

Ľuďom zostáva menej peňazí

„Existuje veľa dôkazov, že programy šrotovného stimulovali predaj áut počas finančnej a ekonomickej krízy v rokoch 2008/09 prinajmenšom z krátkodobého hľadiska,“ uviedol Felix Rösel, ktorý viedol drážďanskú štúdiu.

Avšak takmer všetky štúdie ukázali, že mnohí spotrebitelia vtedy len využili program na nákup auta skôr, ako pôvodne plánovali. „Výsledok je taký, že väčšina štúdií nenaznačila, že programy šrotovného zvýšili predaj áut,“ dodal.

Výskumníci inštitútu Ifo navyše dospeli k záveru, že takého stimuly na nákup áut môžu mať nechcené vedľajšie vplyvy. „Nákup auta v skoršom termíne, ako sa plánovalo, vedie k tomu, že ľuďom zostáva menej peňazí na nákup nábytku,“ uviedol Rösel.

„Akýkoľvek výsledný zisk pre automobilové odvetvie by teda mohol rýchlo viesť k stratám v iných sektoroch,“ poznamenal. Okrem toho podľa Ifo neexistuje jasný dôkaz vplyvov takýchto nákupných stimulov na životné prostredie.

Environmentálny význam

V USA program šrotovného síce znížil emisie oxidu uhličitého podporou nákupov malých palivovo efektívnych áut, ale v Nemecku ani inde v Európe pokles spotreby palív a emisií oxidu uhličitého nebolo možné preukázať.

Podľa generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu SR Jána Pribulu by však skutočné šrotovné malo environmentálny význam.

„V každom prípade našou snahou, ktorá je podporená aj zo strany automobilového priemyslu krajín Visegradskej štvorky, je, aby išlo skutočne o šrotovné. Teda, aby bolo podmienkou staré vozidlo vyradiť a zošrotovať,“ povedal minulý mesiac Pribula.

Ak sa budú staré vozidlá šrotovať a podporené budú nízkoemisné a bezemisné vozidlá, bol by to podľa neho významný krok k napĺňaniu cieľa, ktorý si Európska komisia stanovila a prezentovala pod názvom „Zelená dohoda“.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ján Pribula
Firmy a inštitúcie Mníchovský inštitút IfoZAP Zväz automobilového priemyslu SR