Už čoskoro začnú Slováci objednávať elektrické autá vo veľkom. Sú na to automobilky pripravené?

Ilustračné foto Foto: Getty images

Úspešní žiadatelia o dotáciu na elektromobily a plug-in hybridné vozidlá, ktorí sa zapojili do v poradí druhej výzvy Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (MH SR) počas minulého roka, už čoskoro dostanú skompletizované žiadosti na ich nákup.

„Komisia MH SR v súčasnosti posudzuje prvé skompletizované žiadosti o dotácie na nákup elektromobilov a plug-in hybridov. Úspešným žiadateľom bude do 30 dní od zverejnenia adresované oznámenie o schválení žiadosti s usmernením, návrh Zmluvy o poskytnutie dotácie, prípadne aj výzva na odstránenie nedostatkov žiadosti,“ informoval tlačový odbor rezortu hospodárstva.

Dodal, že neúspešným žiadateľom bude zároveň do 30 dní od zverejnenia adresované oznámenie o neschválení žiadosti s odôvodnením, ktoré viedlo k ich neschváleniu.

Rok na kúpu vozidla

Od termínu podpísania zmluvy budú mať úspešní žiadatelia 12 mesiacov na kúpu auta. Štát im následne zašle refundáciu v schválenej výške. Celý kontrolný a schvaľovací proces by zo strany komisie rezortu mal byť dokončený v priebehu tohto mesiaca.

V opačnom prípade im sľúbená dotácia prepadne. Tá sa následne presunie na ďalšieho čakateľa v poradí.

Vďaka 6-miliónovej dotácii ministerstva by tak v priebehu tohto a začiatkom budúceho roka malo na slovenských cestách pribudnúť viac ako 780 ekologickejších áut. Najväčší záujem prejavili Slováci o čisto elektrické autá. Celkovo je zatiaľ rezervovaná dotácia na 689 elektrických áut a iba 97 plug-in hybridov.

Je však otázne, či automobilky budú schopné vybaviť toľko objednávok a dodať ich v relatívne krátkom čase, ako aj skutočnosť, že jednotlivé firmy majú stanovené určité kvóty, teda počet vozidiel z flotily, ktoré môžu predať v daných krajinách.

To znamená, že ak sa konkrétne modely vypredajú, kupujúci majú len dve možnosti. Buď si na vysnívané auto počkajú rádovo aj niekoľko mesiacov, alebo si ho nechajú doviezť zo zahraničia.

Hrozí, že peniaze žiadateľom prepadnú

Ak sa však k autu žiadatelia nedostanú maximálne do jedného roka od podpísania žiadosti s ministerstvom, o dotáciu prídu. Riaditeľ Slovenskej asociácie elektromobility na Slovensku (SEVA) Patrik Križanský uviedol, že na možný problém poukazovali už v čase, kedy rezort pripravoval spomínanú výzvu.

SEVA rezortu odporúčala, aby výzvu nastavili na dlhšie obdobie, aby ľudia mohli žiadať o peniaze postupne ako si elektromobily zakúpia u predajcov.
Tak, aby sa finančná injekcia dostala k tým, ktorí už mali napríklad auto objednané v čase, kedy sa výzva spúšťala a aby mali ľudia tiež istotu, že počas vopred stanoveného obdobia sa k dotácii určite dostanú.
Asociácia presadzovala priebežné čerpanie počas vopred stanoveného obdobia tak, aby sme sa vyhli riziku rozobratia 6-milónovej dotácie počas pár minút.

Kľúčové sú batérie

Tlačové oddelenie PSA Group v Trnave sa neobáva toho, žeby nevedeli dodať objednané vozidlá vzhľadom na očakávané početné objednávky a šibeničný termín.

Trnavská fabrika tiež zdôraznila, že je v záujme automobiliek predávať čo najvyšší počet áut s alternatívnymi pohonmi. Európska komisia (EK) totiž stanovila automobilkám prísne emisné limity na hranicu 95 gramov na kilometer vyprodukovaného CO2. Cieľom EK je znižovať emisie v individuálnej doprave.

Reálne problémy výrobným fabrikám však môže spôsobiť nedostatok batérii na trhu. V rámci európskeho trhu má významné postavenie poľský závod LG Chem, ktorí vyrába akumulátory pre elektromobily.

Ten však v posledných mesiacoch bojuje s hromadnou výrobou, ale aj kvalitou výsledných produktov a nespĺňa očakávania automobiliek.

Problém už pocítili dve automobilky, britský Jaguar Land Rover a nemecké Audi, ktoré museli pozastaviť výrobu elektrických vozidiel.

Ako informovala francúzska spoločnosť PSA Group pôsobiaca v Trnave, tá pred časom zriadila výrobnú halu, kde prebieha konečná fáza výroby batérií a tak minimalizovala riziko pri výrobe  „zelenších“ áut.

Oslovili sme aj automobilku Volkswagen a Škoda, tie zatiaľ nezaslali svoje stanovisko, či sú pripravené na tohtoročný vyšší záujem o alternatívne modely a zároveň schopné ich dodať do 12 mesiacov. Po zaslaní reakcie budeme článok aktualizovať.

Továreň LG Chem sa nachádza pri poľskom meste Wrocław. V priebehu 2 rokov by mala byť schopná produkovať až 1 milión batérií pre elektromobily, čo predstavuje zhruba 6 % predaných áut v Európe. Závod nedávno dostal aj finančnú podporu vo výške 250-miliónov eur, no napriek tomu sa mu nedarí dodržiavať stanovené ciele. 

Ministerstvo neplánuje nič meniť

Tlačový odbor na ministerstve hospodárstva zdôraznil, že pri nastavovaní podmienok výzvy sa, samozrejme, zohľadnila aj situácia na trhu s elektrickými vozidlami.

Z tohto dôvodu sa rezort rozhodol ohraničiť čas získania dotácie na 12 mesiacov, čo považuje za dostatočne dlhú lehotu.

„Žiadatelia tiež majú možnosť obstarať si nové vozidlo nielen u domácich, ale aj zahraničných importérov. Zároveň oprávnené výdavky žiadateľovi vznikajú už po podaní žiadosti, čiže ak si je žiadateľ vedomý, že spĺňa všetky podmienky v zmysle výzvy, nič mu nebráni v rezervácii a zakúpení vozidla,“ okomentovalo neistú situáciu žiadateľov rezort hospodárstva.

V prípade, že niektorý zo žiadateľov nebude spĺňať podmienky výzvy, suma bude pridelená niekomu inému, podľa poradia registrácie. Odbor doplnil, že zoznam čakateľov je skutočne dlhý, do uzatvorenia samotnej registrácie sa zaregistrovalo viac ako 4100 žiadateľov.

„Rezort hospodárstva intenzívne komunikoval pripravované spustenie dotácie s viac ako šesť mesačným predstihom. Zároveň MH SR nemá žiadnu negatívnu spätnú väzbu od predajcov automobilov, ani od Zväzu automobilového priemyslu SR, že by boli predajcovia nepripravení na spustenie dotácie. Práve naopak, spustenie dotácií bolo očakávanou udalosťou aj u samotných predajcov vozidiel,“ obhajuje nastavenie výzvy tlačový odbor na ministerstve.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Patrik Križanský
Firmy a inštitúcie MH Ministerstvo hospodárstva SRSEVA Slovenská asociácia pre elektromobilitu