Zrušenie diaľničných známok je čisté predvolebné zúfalstvo

Ilustračné foto
Ilustračné foto Fot: SITA/Skanska

Predseda parlamentu Andrej Danko navrhuje zrušenie diaľničných známok pre fyzické a právnické osoby. Podľa dopravného experta Jána Kovalčíka z INEKO ide o populizmus a kupovanie si voličov pred parlamentnými voľbami.

Danko by zrušil diaľničné známky

Zrušenie diaľničných poplatkov by znamenalo výpadok finančných zdrojov v objeme stoviek miliónov eur, ktoré by mali byť z väčšej časti investované do budovania nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest.

Kovalčík uviedol, že Smer i SNS mali dosť času, aby našli zdroje na krytie takýchto nápadov. Ako príklad uviedol vylúčenie predražených zákaziek v rezortoch, za ktoré zodpovedali.

„Nič také neukázali. A teraz, keď sa hospodárenie štátu zhoršuje, prichádzajú s gejzírom nápadov už na účet budúcej vlády,“ skonštatoval odborník. Zdôraznil, že čím viac teraz rozdajú, tým menej zdrojov bude po voľbách na lepšie cesty, zdravotníctvo či iné služby štátu občanom.

Z diaľničných poplatkov sa majú budovať nové úseky

„Diaľničné nálepky sa platia za používanie diaľnic a rýchlostných ciest. Tie síce pribúdajú veľmi pomaly, ale ani cena nálepky sa nezvyšuje, už veľa rokov. A kvalita tejto kategórie ciest je v poriadku,“ povedal Kovalčík.

Odborník poukazuje na stav ciest I. triedy, pričom až 40% sú v nevyhovujúcom stave. „Za ne diaľničné nálepky neplatíme, ale oveľa viac platia užívatelia všetkých ciest cez spotrebnú daň z pohonných hmôt. Navrhne teda SNS aj zníženie spotrebnej dane? Lebo za rekordných vyše 400 mostov v zlom a veľmi zlom stave, ktoré sa stávajú časovanou bombou, by sa vláda mala hanbiť ešte viac ako za meškajúce diaľnice. Alebo v tomto strana SNS, ktorá má ambíciu riadiť rezort dopravy, problém nevidí?,“ pýta sa odborník.

Nie sme Nemecko

Nemecké diaľnice, ktoré sa nedajú ani zďaleka porovnávať s tými slovenskými, boli pre vodičov jazdiacich na autách do 3,5 tony zadarmo. To sa už na jeseň tohto roka zmení. A úseky spoplatnia aj pre motoristov osobných áut.

Prečo to nemôže fungovať aj na Slovensku Kovalčík vysvetľuje, že Nemecko je krajina ktorá má dlhú tradíciu zodpovedných vlád, efektívne hospodárili s verejnými zdrojmi.

„Výstavba diaľnic v mnohých krajinách západnej Európy sa nikdy nestala predmetom neefektívneho riadenia a zbytočne predražených stavebných riešení a tendrov, ako tomu bolo dlhodobo na Slovensku,“ konštatuje odborník.

Na Slovensku je extrémne ťažký terén

Dodal, že výstavba diaľničnej infraštruktúry v Nemecku prebiehala pomerne dlhé obdobie, niekoľko desaťročí. Tiež, že v porovnaní s inými krajinami, Slovensko vyniká v tom, že veľký podiel úsekov vedie ťažkým terénom.

„Máme tu mnohé oblasti, kde dochádza k zosuvom pôdy , ktoré si vyžadujú náročnejšie riešenia. Takže sú tu aj objektívne dôvody, prečo diaľnice na Slovensku drahšie ako je priemer vo väčšine iných krajín. To však nie je jediný faktor, je tu množstvo ďalších faktorov. Tie súvisia so zlým riadením, prípravy, chýbajúcimi motivačnými mechanizmami pre diaľničiarov, aby hľadali efektívnejšie a menej nákladné riešenia,“ vysvetľuje dopravný analytik.

„Zrušenie diaľničných známok však považujem za čisté predvolebné zúfalstvo,“ uzavrel Kovalčík.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Andrej DankoJán Kovalčík
Firmy a inštitúcie INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy