Čím všetkým sa riadime pri nákupe potravín? Slováci prekvapili v prieskume

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
obchod, nakupovanie
Foto: ilustračné, Getty images

Slováci až pri 7 z 10 nákupov potravín dbajú na chute partnerky, partnera alebo najbližšej rodiny. Za najdôležitejšie faktory pri výbere potravín považujú čerstvosť, chuť a kvalitu potravín. Samozrejmosťou je výhodná cena, ale aj čistota a poriadok v predajniach. Hovoria o tom výsledky reprezentatívneho prieskumu, ktorý pre spoločnosť BILLA na vzorke 1 016 respondentov realizovala agentúra 2muse koncom mája 2019.

„Vysoká miera ohľaduplnosti a snaha splniť priania svojich blízkych sú podľa prieskumu tým, na čo môžeme byť ako Slováci naozaj pyšní. Prieskum však naznačil aj to, že ženy viac ako muži dovolia svojim deťom vybrať si pri nákupe aj niečo len pre seba. Pravdepodobnosť, že deti dostanú svoju drobnosť do košíka je pri nákupe s mamou o 60 percent vyššia ako pri nákupe s otcom,“ uviedol Michal Vyšinský z prieskumnej agentúry 2muse.

Typický nákup Slovákov

Ako dodáva, najčastejšie a aj najradšej nakupujú Slováci potraviny sami alebo s partnerkou či partnerom, pričom deti cielene berie na nákupy potravín len 5 percent opýtaných. Ženy pritom len s deťmi nakupujú až 5-krát častejšie ako muži. Rovnako však platí, že rodiny s deťmi nakupujú častejšie denne ako slobodní ľudia.

Ako vyzerá priemerný slovenský nákup v potravinách? Najčastejšie je účet za celý nákup 20 eur. V typickom nákupe má miesto čerstvé pečivo, mliečn výrobky, ovocie, zelenina a mäso. Trvanlivé potraviny a mäsové výrobky najčastejšie nakupujeme pri väčších rodinných nákupoch. Nákupným košíkom jasne kraľuje pečivo. Každý deň si ho kupuje až 90 percent opýtaných. Až 74 percent z nich si pri denných nákupoch vkladá do košíka aj mliečne výrobky.

Nasleduje zelenina s 65% a ovocie so 64%. Z mäsových výrobkov  sa medzi populárne dostali salámy s 58 percentami obľúbenosti, ostatné položky putujú do košíka pri malom nákupe skôr výnimočne. Pri väčších nákupoch už je zloženie košíka pestrejšie a pribúda najmä mäso a trvanlivé mäsové výrobky,  cukrovinky, zaváraniny, mrazené výrobky a väčšie balenia nealko nápojov.

 „Pečivo je suverénne na prvom mieste. Také poradie som predpokladal, keďže tento sortiment je u nás tradične populárny. Odporúčam však konzumáciu kvalitného celozrnného pečiva, ktorého je v ponuke BILLA dostatok,” uviedol odborník na výživu MUDr. Boris Bajer. Z jeho pohľadu chýbajú v štatistike napr. obilné a iné kaše, najmä pohánková, či ovsená. V minulosti patrili medzi tradičné jedlá, no časom stratili na popularite, čo je na škodu, pretože sú veľmi zdravé.

Chuť, čistota, kvalita

Prieskum však ukázal aj iný rebríček, ktorý znázorňuje dôvody, ktoré sú pre Slovákov pri nakupovaní najdôležitejšie. Prvé miesto obsadili suverénne čerstvosť, chuť a kvalita potravín – spomenulo ich až 9 z 10 Slovákov. V tesnom závese nasleduje výhodná cena a taktiež čistota a poriadok na predajni. V neposlednom rade je však pre kupujúcich dôležitá šírka ponuky, ochota personálu, dostupnosť predajne a prehľadnosť usporiadania tovaru v ponuke.

Prieskum porovnal aj odpovede slovenských mužov a žien. Niektoré zo zaužívaných  mýtov sa potvrdili, iné prieskum vyvrátil. „Keď nakupujú muži, tak najčastejšie cielene prejdú predajňou k vopred plánovaným položkám a štyria z piatich pripúšťajú, že si pritom aspoň občas pomáhajú nákupným zoznamom. Ženy sa najčastejšie orientujú podľa usporiadania predajne a systematicky prechádzajú jednotlivými oddeleniami a postupne vkladajú do košíka všetko dôležité a potrebné pre domácnosť,“ zhodnotil M. Vyšinský. Výsledky prieskumu ukazujú aj to, že muži nakupujú takmer o 20 percent viac  alko aj nealko nápoje. Ženy naopak preferujú v podobnej miere sladkosti a pochutiny, ktorých sa v košíkoch žien objaví rovnako o pätinu viac.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie BILLA