Nový register osôb má odbúrať byrokraciu na úradoch

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Doklady
Foto: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 20. februára (WEBNOVINY) – Menej byrokracie a zrýchlenie vybavovania žiadostí na úradoch by mal priniesť nový register fyzických osôb. Ten by mal vzniknúť na základe novely zákona o hlásení pobytu a registri obyvateľov, ktorú v stredu schválila vláda.

Register fyzických osôb podľa ministerstva vnútra zbaví občanov povinnosti opakovane predkladať doklady o ich údajoch.

„Občan svoje údaje predloží orgánu verejnej správy iba raz a prostredníctvom registra fyzických osôb sa jeho údaje dostanú do ďalších informačných systémov verejnej správy,“ vysvetľuje rezort vnútra, ktorý novelu pripravil.

Chcú usporiadať roztrieštené údaje

Cieľom legislatívy je premena súčasného systému, v ktorom sú údaje roztrieštené v rôznych registroch a evidenciách v nový systém, ktorý umožní informácie zbierať a využívať v celej verejnej správe. Právna norma má vytvoriť základ pre elektronizáciu služieb verejnej správy.

V registri majú byť osobné údaje o občanoch a obyvateľoch Slovenska s pobytom na území i mimo územia republiky. Orgány verejnej správy už nebudú musieť zisťovať pravosť a hodnovernosť údajov pre svoje potreby z rôznych dostupných zdrojov, ale iba z jedného registra fyzických osôb.

Má sa tak vytvoriť základ pre elektronizáciu služieb verejnej správy na centrálnej úrovni a tiež pre služby eGovernmentu.

„Bude to aj základnou chrbticou budúcich služieb, poskytovaných občanom v rámci projektu reformy ESO, pretože od tejto databázy budú závislé aj ostatné systémy, napríklad zdravotnej, sociálnej poisťovne a všetkých ostatných úradov, ktoré využívajú k svojej činnosti dáta od občanov. A najmä ak občan požiada o niečo o sebe, budeme jednoducho a najmä oveľa rýchlejšie schopní tie informácie posťahovať,“ povedal minister vnútra Robert Kaliňák.

Odhlasovanie a prihlasovanie bude cez internet

Pocitac
Foto: SITA/AP

Ďalšou novinkou, s ktorou počíta novela, je centrálna ohlasovňa. Pôjde o elektronickú službu, ktorá umožní občanom prihlasovanie a odhlasovanie z pobytu cez internet.

„Pri hlásení pobytu prostredníctvom centrálnej ohlasovne bude občan povinný vyplniť požadované elektronické dokumenty a podpísať ich zaručeným elektronickým podpisom,“ uvádza rezort.

Novelizovaný zákon obsahuje aj viaceré zmeny, ktoré vyplynuli z praxe. Napríklad pri hlásení trvalého pobytu sa upravuje vek dieťaťa, za ktorého hlási trvalý pobyt jeho zákonný zástupca, a to z 15 na 18 rokov. Zavádza sa tiež povinnosť občanom, ktorí sa pripravujú na vycestovanie do zahraničia na dlhšie ako 90 dní, oznámiť túto skutočnosť ohlasovni pobytu. Nesplnenie tejto povinnosti sa bude pokladať za priestupok.

Vytvorenie registra fyzických osôb a centrálnej ohlasovne si v roku 2013 vyžiada 3,62 milióna eur, a v rokoch 2014 a 2015 po 3,59 milióna eur. Právna norma by mala nadobudnúť účinnosť 1. júla 2013, register a ohlasovňa by mali začať fungovať od 1. januára 2014.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Robert Kaliňák