Nový úsek R1 od B. Bystrice je už k dispozícii motoristom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
R1 Šášovské Podhradie
Časť rýchlostnej cesty R1 pri Žiari nad Hronom, ktorú oficiálne otvorili po ukončení II. etapy výstavby úseku tejto cesty medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím. Foto: SITA/Dušan Hein

ŽIAR NAD HRONOM 20. januára (WEBNOVINY) – Na rýchlostnej ceste R1, ktorá má cez Nitru a Banskú Bystricu spájať Trnavu s Ružomberkom, majú vodiči k dispozícii nový, 8,4-kilometrový úsek Lehôtka pod Brehmi – Šášovské Podhradie popri Žiari nad Hronom. Po vyše dvoch rokoch výstavby ho vo štvrtok slávnostne otvorili predstavitelia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a ministerstva dopravy, reálne ho motoristi začnú užívať v piatok. Medzi Banskou Bystricou a hranicou banskobystrického a nitrianskeho kraja pri Tekovských Nemciach tak budú môcť prechádzať po súvislej rýchlostnej ceste. Ako uviedol riaditeľ NDS Alan Sitár, tento 78-kilometrový úsek je po diaľnici medzi Bratislavou a Žilinou druhým najdlhším súvislým úsekom diaľnice alebo rýchlostnej cesty na Slovensku.

Úsek Lehôtka pod Brehmi – Šášovské Podhradie otvorili s dvojmesačným oneskorením, cesta mala byť podľa zmluvy s dodávateľom hotová pôvodne do 23. novembra 2010. Oneskorenie ukončenia stavby spôsobili podľa NDS extrémne zrážky s následným odmäkom ešte v závere roka 2009, ale najmä zvýšená hladina rieky Hron, čím sa aktivoval zosuv svahu na 270-metrovom úseku novobudovanej cesty. NDS preto v závere minulého roka požiadala ministerstvo dopravy o zmenu stavby pred jej dokončením a kolaudačné rozhodnutia pre jednotlivé stavebné objekty. Ako informoval Sitár, zosun svahu priľahlého k ceste sa začal vlani v apríli, bolo preto nevyhnutné upraviť projekt a vybudovať oporný múr, čo však znamenalo omeškanie. Dnes otvorená cesta má preto na zhruba 800-metrovom úseku pri mieste zosuvu preluku, kde je doprava presmerovaná do polovičného profilu s obojsmernou premávkou a maximálnou rýchlosťou zníženou na 60 kilometrov za hodinu. „Takýto stav bude trvať až do záverečného ukončenia tejto stavby, čo je naplánované na leto 2011,“ dodal Sitár.

Minister dopravy Ján Figeľ nazval vo svojom príhovore tento rok rokom R1. Pripomenul, že v lete by sa mal otvoriť úsek medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, čím bude R1 súvisle prejazdná od Trnavy po Banskú Bystricu.

Otvorenie nového úseku R1 znamená pre mesto Žiar nad Hronom podľa tamojšieho viceprimátora Petra Antala najmä odľahčenie dopravnej záťaže na Priemyselnej ulici, a tým výrazné zníženie nehodovosti, ktorá mala nezriedka smrteľné následky. „Je to aj výzva pre investorov, aby svoje investície smerovali do Žiaru nad Hronom alebo regiónu Banskobystrického kraja,“ povedal Antal.

„Úsek R1 prispeje k zníženiu negatívnych dopadov dopravy na životné prostredie, umožní cestujúcim vyššiu jazdnú rýchlosť, plynulú premávku a predovšetkým zlepší nielen regionálnu, ale aj medzinárodnú dostupnosť,“ uviedol pre agentúru SITA predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriel Koczkáš. Dopravoprojekt bol generálnym projektantom celého úseku R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie. V rámci stavby boli podľa projektanta vybudované odbočovacie a pripojovacie pruhy výhľadovej mimoúrovňovej križovatky s rýchlostnou cestou R2. Na úseku cesty je desať mostných objektov so základnou šírkou medzi zvodidlami 10,25 metra. Úsek prvej etapy R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie nahradil v novembri 2009 cestu prvej triedy č. 65 a plynulo nadviazal na úsek R1 od Tekovských Nemiec po Žarnovicu. „Úsek druhej etapy spomínaného úseku R1 je pokračovaním komunikačného systému od novovybudovanej mimoúrovňovej križovatky Lehôtka po mimoúrovňovú križovatku Šášov navrhnutú ako úplnú štvorlístkovú križovatku R1 a cesty I/65,“ dodal Koczkáš.

Výstavba otvoreného úseku bola financovaná z 15 % zo štátneho rozpočtu a z 85 % zo štrukturálnych fondov. Konečná cena za výstavbu tohto úseku by mala byť v porovnaní so zmluvnou cenou 103,59 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) zvýšená približne o päť percent. Dôvodom sú podľa NDS vykonané práce navyše, ktoré sa týkajú zmeny technického riešenia stavebných projektov a zmeny legislatívy. Konečná cena prác bude známa až po definitívnom ukončení stavby. Zhotoviteľom stavby bolo Združenie Žarnovica II, tvorené firmami Doprastav, Strabag Bratislava, Stavby silnic a železnic Zlín a Inžinierske stavby Košice.

Výstavba R1 medzi Lehôtkou pod Brehmi a Šášovským Podhradím bola druhou etapou 18-kilometrového úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie. Pôvodne malo ísť o jednu stavbu, po námietkach časti občanov Žiaru nad Hronom proti trasovaniu cesty popri ich meste, ktoré viedli až k zrušeniu stavebného konania, ju rozdelili. Stavba prvej etapy, Žarnovica – Lehôtka pod Brehmi, sa začala vo februári 2008, do užívania ju odovzdali v novembri 2009.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Alan SitárJán Figeľ
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť