Nový život nie je náhoda, ale voľba

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bayer LOGO
Bayer LOGO

BRATISLAVA 6. októbra (WBN/PR) – Výsledky nedávnych prieskumov o tehotenstvách tínedžerov ako aj vydané upozornenia Svetovej zdravotníckej organizácie, ktoré poukazujú na riziká pre zdravie mladistvých v súvislosti s ich sexuálnym správaním, inšpirovali spoločnosť Bayer Schering Pharma k unikátnemu projektu. Osvetová iniciatíva spočíva v návrhu pre stredné školy ako a prečo viesť otvorený rozhovor s mladou generáciou na tému vzťahov, intímneho zblíženia a sebapoznávania po stránke psychickej a fyzickej.

Známa slovenská psychologička a pedagogička doc. Eva Poliaková, PhD. vo svojej výzve stredoškolským pedagógom hovorí, že „je potrebné mladým ľuďom pomáhať zvládať obdobie dospievania a prebúdzajúcu sa sexualitu mladého človeka. Obdobie puberty sprevádzajú dramatické psychické a fyzické zmeny, mladí ľudia majú nedostatok relevantných informácií k sexuálnym vzťahom a ich následkom tak zo zdravotného, ako aj z psychického hľadiska.“ Iniciatívu podporuje aj gynekologička MUDr. Katarína Rašlová: „Neustále sa znižujúca veková hranica sexuálneho dospievania mladých ľudí je reálny fakt, na ktorý musí reagovať škola, rodina a všetci tí, ktorí s mladými dospievajúcimi pracujú. Nevyzretý mladý človek, často ešte dieťa, nevie adekvátne zhodnotiť následky svojho konania.“

Otázka sexuálnej výchovy dospelých je vecou každého jedinca a jeho slobodnej voľby, no dieťa alebo mladistvý sám nemôže rozhodovať o tom, ako a kedy má byť poučený o sexualite. Sexuálna výchova na školách je stále nedoriešenou otázkou, tak tento problém zostáva na rodine. No rodičia často nevedia ako sa o tejto téme s mladým mužom či ženou rozprávať, ako vhodne jednotlivé informácie podávať a často je problémom aj hanblivosť a predsudky. V praxi to následne vyzerá tak, že školy sa spoliehajú na rodičov, rodičia na školu a výsledkom je 24 pôrodov na 1000 žien vo vekovej kategórii 15 až 19 rokov, ktoré potvrdila nedávna štatistika.

Spoločnosť Bayer Schering Pharma minulý rok uviedla pilotný projekt modernej diskusie s mladými TEENS # KIDS vo forme putovnej tour na 14 stredných školách po celom Slovensku na témy láska, priateľstvo a veci s nimi súvisiace. Projekt bol venovaný aj otázkam, čo vlastne láska je, ako ju prežívame, čo nám láska prináša alebo ako ju vníma veda a umenie. Súčasťou interaktívnej diskusie boli aj témy, ako napríklad mravné hodnoty 21. storočia, ale aj potreba vzájomnej komunikácie a zodpovednosti medzi partnermi. Rozoberala sa aj dôležitosť ochrany pred sexuálne prenosnými chorobami, formy antikoncepcie, predchádzanie neželanému tehotenstvu a pod. Problematika nebola mladým podávaná tradičnou formou odborných prednášok, ale tínedžerov bližšou formou. Úlohy moderátorky road show sa ujala sympatická a priamočiara Vera Wisterová, odbornú stránku zastrešovala sexuologička doc. Eva Poliaková a lokálni gynekológovia. V rámci projektu bol realizovaný prieskum, ktorého cieľom bolo šírenie osvety v oblasti plánovaného rodičovstva. Do prieskumu sa zapojilo 245 študentov, z odpovedí vyplynuli nasledovné zistenia:

· 80% respondentov prieskumu si myslí, že láska určite existuje, bez lásky sa určite žiť nedá

· Až 11% tínedžerov súhlasí s názorom, že neexistuje láska bez sexu

· 12 % mladých ľudí uviedlo, že ľudia už dnes lásku, tú pravú nepoznajú

· 44% si myslí, že existuje sex bez lásky

· Až 18% respondentov uviedlo, že sa nechráni pred sexuálne prenosnými chorobami

· 72 tínedžerov súhlasí s názorom, že partner by sa mal podieľať na partnerkinej antikoncepcii

Na základe pozitívneho ohlasu študentov a pedagógov sa spoločnosť Bayer Schering Pharma rozhodla pri príležitosti Svetového dňa antikoncepcie, ktorý sa konal 26. 9. 2010. osloviť pedagógov z vyše 200 stredných škôl a poskytnúť im metodické pokyny a odporúčania slovenských odborníčok ako moderne viesť s tínedžermi dialóg na tému sexuálneho správania sa. Podľa Lele Zemanovej zo spoločnosti Bayer Schering Pharma: „aj touto iniciatívou reflektujeme na nedávne svetové výskumy potvrdzujúce neustály trend znižovania veku pri prvej sexuálnej skúsenosti a nakoľko sme lídrom v oblasti hormonálnej antikoncepcie, pociťujeme to ako našu zodpovednosť a povinnosť edukovať mladú generáciu.“

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať