Obrazom: Bratislavčania sa lúčili so Starým mostom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák

BRATISLAVA 8. novembra (WEBNOVINY) – Bratislavčania sa v piatok lúčili so Starým mostom. Rozlúčku s mostom organizoval Petržalský okrášľovací spolok. Ako povedal jeho podpredseda Ernest Húska, patrí sa rozlúčiť s mostom, ktorý tvoril 120 rokov históriu Bratislavy. „Myslím si, že ľudia k nemu majú vzťah, prekračovali ho, keď chodili na kolotoče do lunaparku alebo do Sadu Janka Kráľa,“ povedal Húska a pripomenul, že most mal v minulosti viacero názvov. Na začiatku Most Františka Jozefa, v neskoršom období Most Milana Rastislava Štefánika, Most Červenej armády a Starý most.

Obrazom: Rozlúčka so Starým mostom

Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák

Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák
Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák
Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák
Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák

Ako povedal Húska, Starý most môže dostať po rozobratí viacero využití. „Keď padol berlínsky múr, ľudia chodili s veľkými kladivami a odtĺkali kúsky, ktoré si brali na pamiatku. Už sme o tom hovorili s primátorom Bratislavy Milanom Ftáčnikom a Múzeom mesta Bratislava, že ak by sme napílili konštrukciu na malé kúsky, ľudia by o ne mohli mať záujem. Výťažok by mohol ísť napríklad pre Múzeum mesta Bratislava. Uvažujeme aj o obnove rozária v Sade Janka Kráľa. Radi by sme urobili z časti konštrukcie pamätník na Tyršovom nábreží. No a evidujeme aj žiadosti východoslovenských obcí, ktoré si chcú postaviť mosty cez riečky. Nebolo by však dobré, keby sme ho predali do starého železa,“ povedal Húska, podľa ktorého by takto neostalo nič hmotné, na čo by sa dalo spomínať. Podľa Húsku tento most pomohol k vytvoreniu Petržalky. Ako povedal, predtým to bola dedinka, no po výstavbe sa do Petržalky začal sťahovať priemysel a aj ľudia.

Rozlúčka so Starým mostom
Foto: SITA/Ján Slovák

Práce sa začnú už v novembri

Ako informovala agentúra SITA, Bratislava odovzdala 31. októbra stavenisko pre rekonštrukciu Starého mosta a budovanie električkovej trate do Petržalky zhotoviteľovi stavby, konzorciu troch firiem na čele so spoločnosťou Eurovia SK. Prvé práce na moste by sa mohli začať do konca novembra.

Starý most zrekonštruuje Združenie MHD – STARÝ MOST, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní, a je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Zmluvu o dielo na rekonštrukciu Starého mosta a vybudovanie električkovej trate do Petržalky podpísalo mesto s predstaviteľmi konzorcia na čele so spoločnosťou Eurovia SK 22. októbra. Zhotoviteľ si od mesta prevzal všetky priestory, kde budú počas najbližších 24 mesiacov robiť stavebné práce. Ako pri podpise zmluvy k Starému mostu uviedol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály, most by mohli začať skladať v novembri a zložený by mohol byť koncom februára 2014.

Video: Bratislavčania sa rozlúčili so Starým mostom

Nová električková trať

Rozlúčka so Starým mostom
Foto: SITA/Ján Slovák

Rekonštrukcia Starého mosta a vybudovanie električkovej trate zo Šafárikovho námestie po Bosákovu je súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave.

V prvej etape vymenia starú konštrukciu mosta ponad Dunaj za novú.

V projekte sa počíta aj so zrušením konečnej zastávky autobusov na Šafárikovom námestí, tá sa presunie na Bosákovu. Tam sa budú zároveň otáčať električky.

Zákazka zahŕňa aj vybudovanie novej estakády pri štadióne Artmedia a rozšírenie estakády Einsteinova. Električková trať zo Šafárikovho námestia po Bosákovu bude dlhá 2,4 kilometra. Zhotoviteľ zrekonštruuje zastávku na Štúrovej ulici, nové zastávky pribudnú na Viedenskej, Bosákovej a Jantárovej. Súčasťou projektu je aj rekonštrukcia Štúrovej ulice, Šafárikovho námestia, križovatky Bosákova – Jantárová a vybudovanie cyklochodníka od Starého mosta k Eurovei.

Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH. Mesto na projekt v máji požiadalo o nenávratný finančný príspevok. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Jednou z podmienok na čerpanie nenávratného príspevku je, že Starý most i električková trať Šafárikovo námestie – Bosákova musia byť hotové do konca roka 2015.

Rozlúčka so Starým mostom
Foto: SITA/Ján Slovák

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať