Operátori proti platbám ST do univerzálnej služby

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mobil

BRATISLAVA 19. novembra (WEBNOVINY) – Časť alternatívnych operátorov a spoločnosť Orange Slovensko nesúhlasia s platbami, ktoré by mali zaplatiť do fondu tzv. univerzálnej služby, ktorú poskytuje Slovak Telekom (ST). Kým Telekom žiadal o kompenzáciu straty za poskytovanie univerzálnej služby za roky 2005 a 2006 vo výške 78,8 mil. eur, úrad firme odsúhlasil 26,28 mil. eur. Operátori pritom nechcú do spoločného fondu platiť vôbec. Univerzálna služba je minimálny súbor telekomunikačných služieb, ktoré sú dostupné v určenej kvalite na celom území štátu všetkým koncovým užívateľom bez ohľadu na ich geografickú polohu.

Podľa riaditeľa Úseku stratégie a regulačných vzťahov Orangeu Ivana Martáka bolo prvostupňové rozhodnutie úradu, voči ktorému sa už odvolal samotný Slovak Telekom, chybné. Úrad totiž podľa neho priznal Slovak Telekomu čisté straty pochádzajúce z univerzálnej služby, ale pri rozhodovaní nebral do úvahy princíp neprimeraného zaťaženia, ktorý je zakotvený aj v zákone o elektronických komunikáciách. „Slovak Telekom v rokoch 2005 až 2006 bol v pozícii, ktorá mu umožňovala s prehľadom tieto straty z univerzálnej služby vykompenzovať, boli preňho obrazne povedané príliš malé a vôbec nie zaťažujúce, a ako také by mu za týchto okolností nemali byť vôbec uhradené,“ uviedol Marták.

Firmy Orange, GTS Slovakia, Slovanet, Dial Telecom a Swan považujú správne konanie o kompenzácii za malý „Mníchov“, kde sa rozhodovalo o nich bez nich. Regulátor telekomunikačného trhu im pri rozhodovaní o výške úhrady do spoločného fondu vôbec neumožnil stať sa účastníkom konania. Operátori avizovali aj vypracovanie analýzy tejto situácie nezávislou spoločnosťou.

Samotný Slovak Telekom k výhradám operátorov uviedol, že poskytuje univerzálnu službu na vlastné náklady s výraznou stratou. „Strata za roky 2005 a 2006 dosiahla hodnotu 1,13 mld. Sk (37,51 mil. ) za rok 2005 a 1,244 mld. Sk (41,29 mil. ) za rok 2006,“ uviedla hovorkyňa firmy Janka Burdová. Ako dodala, kompenzovanie straty z poskytovania univerzálnej služby vyplýva z európskej smernice o univerzálnej službe, pričom členské štáty môžu uplatniť financovanie jednotlivými podnikmi na trhu alebo zo štátneho rozpočtu. „Názor operátorov, aby náklady spojené s univerzálnou službou znášal len jeden podnik, nie je podložený žiadnymi relevantnými argumentmi a takýto postoj považuje Slovak Telekom za neetický a neakceptovateľný,“ vyhlásila ďalej Burdová zo Slovak Telekomu.

Podnik, ktorý poskytuje univerzálnu službu, má povinnosť napríklad prevádzkovať telefónne automaty, poskytovať občanom SR verejnú telefónnu službu na pevnom mieste pripojenia k sieti, vrátane faksimilného prenosu informácií a prenosu dát s prenosovými rýchlosťami umožňujúcimi funkčný prístup k internetu. Podnik musí pravidelne poskytovať aspoň jeden úplný telefónny zoznam účastníkov v elektronickej alebo v tlačenej forme prípadne v oboch formách. K ďalším povinnostiam patrí aj to, že podnik určený TÚ zabezpečuje primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov, poskytovať bezplatný a nepretržitý prístup k číslam tiesňových volaní, vrátane jednotného európskeho čísla tiesňového volania 112.

O celej situácii bude ešte rozhodovať Telekomunikačný úrad SR v druhostupňovom konaní.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Slovak TelekomTelekomunikačný úrad SR