Politici podľa podnikateľov riešia v kampani pseudoproblémy, miesto reforiem vytvárajú nové dlhy a míňajú peniaze

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ján Solík
Ján Solík, prezident Združenia podnikateľov Slovenska (ZPS). Foto: SITA/ZPS.
Tento článok pre vás načítala AI.

Riešiť skutočné problémy slovenských podnikateľov a odvaha prichádzať so zásadnými reformami je výrazne menšia v porovnaní s chuťou politikov míňať peniaze daňových poplatníkov a tvoriť nové dlhy.

Takto pre agentúru SITA okomentoval postoj politických strán k podnikateľskému sektoru pred nadchádzajúcimi parlamentnými voľbami prezident Združenia podnikateľov Slovenska (ZPS) Ján Solík.

Firmy trápia vysoké dane a odvody

Ako zdôraznil, firmy pritom najviac trápia vysoké dane a odvody, komplikovaná legislatíva, ktorá sa často mení, nízka vymožiteľnosť práva ako aj zlý stav vzdelávacieho systému.

V poslednom období pribudla inflácia a nestabilné ceny energií. Slovensko sa podľa Solíka postupne stáva najrýchlejšie starnúcou ekonomikou Európskej únie, rekordérom v počte študentov odchádzajúcich do zahraničia, či krajinou, kde každoročne pribúda zamestnancov vo verejnom sektore.

„Slovensko sa vzďaľuje krajinám únie namiesto ich dobiehania. Na zlepšenie je potrebné do tvorby legislatívy vrátiť elementárnu predvídateľnosť a odbornú diskusiu a prijať opatrenia, ktoré pomôžu naštartovať ekonomiku a uvoľnia ruky tým, ktorí tvoria hodnoty. Či už ide o opätovné zavedenie rovnej dane, nulovú daň na investície, uvoľnenie odpisovania, zníženie daňovo-odvodového zaťaženia práce,“ myslí si prezident združenia.

Reforma školstva a sociálneho systému

Zároveň je podľa neho nevyhnutné venovať náležitú pozornosť reforme školstva, sociálneho systému a zefektívňovaniu štátneho aparátu, namiesto riešenia pseudoproblémov, ktoré vidíme v kampani.

„Miera, do akej programy reflektujú skutočné problémy podnikateľského prostredia, zodpovedá tomu, koľko námahy si ich tvorbou vôbec politické strany dali – od niekoľkých strán marketingových hesiel a toho, čo chcú voliči počuť, po niekoľko stoviek strán z dát vychádzajúcich zámerov,“ zhodnotil Solík.

Predstavené programy tiež podľa neho obsahujú množstvo návrhov, ktoré nefungujú alebo spôsobia opak toho, čo je ich zámer. Či už ide o cenové regulácie, obmedzovanie súkromného vlastníctva a konkurencie alebo nové úrady a štátne firmy.

Treba tiež zdôrazniť, že tak ako v podnikaní nestačí na úspech dobrý nápad, ale dôležitá je najmä schopnosť zrealizovať ho, rovnako je to aj v politike. Akýkoľvek nápad môže zostať iba na papieri, ak chýba ochota a schopnosť politikov presadzovať ho aj po voľbách,“ uzavrel.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Solík
Firmy a inštitúcie Združenie podnikateľov Slovenska