Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Cvicenie, pohyb
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: ilustračné, Thinkstockphotos.com

Pravidelný pohyb priaznivo pôsobí na psychické zdravie, prehnaná aktivita však má opačný efekt

BRATISLAVA 11. augusta (WebNoviny.sk) – Pravidelná fyzická aktivita v trvaní 45 minút tri až päťkrát týždenne môže zlepšiť psychické zdravie. Naznačujú to výsledky rozsiahlej americkej štúdie, podľa ktorej však viac pohybu nepôsobí vždy prospešne.

Vedci analyzovali informácie, ktoré im mesiac poskytovalo 1,2 milióna ľudí o ich fyzickej aktivite a psychickom rozpoložení. Z výsledkov vyplynulo, že ľudia, ktorí cvičili, mali počas mesiaca o 1,5 „zlého dňa“ menej ako tí, čo necvičili.

Najpozitívnejší vplyv mali tímové športy

Ako prospešné pre psychické zdravie sa pritom ukázali všetky druhy fyzickej aktivity, bez ohľadu na vek a pohlavie, vrátane domácich prác a starostlivosti o deti. Najpozitívnejší vplyv však zaznamenali v súvislosti s tímovými športami, bicyklovaním a aerobikom.

Dospelí, ktorí sa zúčastnili na štúdii, prežili za mesiac v priemere 3,4 dňa, keď sa necítili psychicky v úplnej pohode. U tých, ktorí boli fyzicky aktívni, sa toto číslo znížilo na dva dni. Najväčší efekt však odborníci zaznamenali medzi ľuďmi, ktorí mali už pred začiatkom štúdie diagnostikované depresie. V ich prípade klesol pri fyzickej aktivite počet „zlých dní“ z takmer 11 na sedem.

Rôznorodé výsledky

Dôležitú úlohu zohrávalo aj to, ako často a ako dlho boli ľudia aktívni, pričom ako optimálne trvanie fyzickej aktivity sa podľa vedcov ukázalo 30 – 60 minút každý druhý deň. Tvrdia pritom, že je možné to i prehnať. „Ľudia si dosiaľ mysleli, že čím viac budú cvičiť, tým lepšie bude ich psychické zdravie. Naša štúdia však naznačuje, že to tak nie je. Cvičenie viac ako 23-krát za mesiac alebo v dlhších ako 90-minútových úsekoch sa spája so zhoršením duševného zdravia,“ vyjadril sa Adam Chekroud, spoluautor štúdie a odborný asistent psychiatrie na Yaleovej univerzite.

Štúdia, ktorú publikoval The Lancet Psychiatry Journal, je síce najväčšou svojho druhu, no podľa BBC nemôže definitívne potvrdiť, že práve fyzická aktivita spôsobuje zlepšenie duševného zdravia. Predchádzajúce štúdie, ktoré sa tejto téme venovali, priniesli rôznorodé výsledky. Niektoré naznačujú, že nedostatok fyzickej aktivity môže viesť k zhoršeniu psychického zdravia, no zároveň môže byť jeho príznakom. Upozorňujú tiež na skutočnosť, že štúdia je založená na informáciách, ktoré ľudia poskytli sami o sebe, čo nebýva vždy presné. Tiež podľa nich neexistuje spôsob ako presne zmerať fyzickú aktivitu.

Odporúčané články

Aktívni seniori mali podobný stav organizmu ako dvadsiatnici, vedci zistili len jeden rozdiel Ľudia pestujúci šport sú šťastnejší, podľa vedcov stačí desať minút denne

Neprehliadnite

Ak Pellegrini považuje predčasné voľby za jediné riešenie, SNS ho podporí Balené vody si kúpilo až 96 percent domácností na Slovensku. Koľko eur sme minuli na ich nákup? Kuzminová si pri víťazstve v stíhačke splnila ďalší sen, prvýkrát v kariére trafila všetky terče Nemecká polícia zadržala desať ľudí, plánovali teroristický útok Čaputová a Šefčovič sa v otázke finančnej pomoci od USA zhodli, rozdeľuje ich voľba ústavných sudcov Video: Peter Sagan opäť bojoval o triumf na najdlhšej klasike Miláno – San Remo (aktualizované) Byt v trebišovskom paneláku zachvátil požiar, o život prišlo 15-mesačné dieťa Mayová možno nedá dohodu o brexite na schválenie do parlamentu, problémom je nedostatočná podpora

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Zdravie

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.