Prečo sa zrútil Airbus? Odborník hovorí o štyroch dôvodoch

V Alpách sa zrútil Airbus so 150 ľuďmi na palube
Stroj Airbus A320 letel zo španielskej Barcelony do nemeckého Düsseldorfu a havaroval vo francúzskych Alpách. Na miesto nešťastia pri obci Méolans-Revels záchranárov prevážali helikoptéry (24. marec 2015) Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 25. marca (WEBNOVINY) – Chyba pilota, rýchla dekompresia, teroristický útok alebo porucha lietadla?

Odborníci, ale aj verejnosť špekulujú, čo bolo príčinou havárie Airbusu A320 nízkonákladovej leteckej spoločnosti Germanwings, ktorý sa v utorok zrútil vo francúzskych Alpách. Lietadlo smerovalo zo španielskej Barcelony do nemeckého Düsseldorfu a nehodu neprežilo 144 cestujúcich a šesť členov posádky.

O možných príčinách pre agentúru AP prehovoril bývalý bezpečnostný inžinier Boeingu Todd Curtis. Lietadlá typu A320 sú podľa bezpečnostných analýz boeingu spoľahlivé – na milión vzlietnutí zaznamenali len 0,14 fatálnych nehôd. Každé lietadlo, ale môže zasiahnuť zhluk individuálnych príčin, ktoré môžu v sekunde zmeniť osud celého letu.

Obrazom: Havária lietadla spoločnosti Germanwings
Možné príčiny pádu lietadla Airbus A320 vo francúzskych Alpách:

1. RÝCHLA DEKOMPRESIA

Havarovaný stroj Airbus A320 patril medzi lietadlá, ktoré lietali krátke vzdialenosti. Kvôli častým vzletom a pristávaniam prechádzajú takéto lietadlá oveľa častejšie cyklom tlakovania a odtlakovania. Na povrch stroja je v takých prípadoch vyvíjaný enormný tlak, čo môže spôsobiť výrazné problémy.

Let 9525 (Airbus A320) mal údajne zostúpiť zo svojej letovej výšky 11,58 kilometra na 0,91 kilometra dvakrát rýchlejšie ako je normálne. Takéto prípady sú podľa Curtisa znakom náhlej dekompresie, kedy sa piloti čo najrýchlejšie snažia dostať pod výšku troch kilometrov, kde je vzduch dýchateľný.

2. TECHNICKÁ PORUCHA

Podľa internetovej databázy airfleets.net bolo havarované lietadlo zaradené do premávky pred 24 rokmi. Airbus mali rutinne skontrolovať technici v pondelok v Düsseldorfe. „Posledná veľká kontrola lietadla bola vykonaná v roku 2013 podľa obvyklého plánu,“ informovalo vedenie spoločnosti.

Aj napriek tomu podľa Curtisa mohlo dôjsť k technickej poruche. Upozornil na príklady z minulosti. V roku 2009 havarovalo lietadlo francúzskej spoločnosti Air France potom, ako dostali piloti zle vyhodnotené informácie o búrke. Ďalším prípadom je stroj A321 spoločnosti Lufthansa, ktorý kvôli chybe autopilota nečakane klesol o 1,2 kilometra.

3. TERORIZMUS

Zatiaľ nič nenasvedčuje, že by bol príčinou havárie teroristický útok. V stredu ho vylúčil aj francúzsky minister dopravy Alain Vidalies. „Hypotéza o narušiteľovi alebo útoku je nepravdepodobná,“ povedal. Vyšetrovatelia už skúmajú údaje z čiernej skrinky, ktorú v utorok našli vysoko v horách. Mala by obsahovať nahrávky hlasovej komunikácie z kokpitu.

4. ĽUDSKÁ CHYBA – CHYBA PILOTA

V prípade leteckých nešťastí sa podľa Curtisa uvažuje aj o ľudskej chybe. „Vždy je možnosť, že piloti nechtiac klesli, alebo znížili rýchlosť stroja a situáciu nezvládli napraviť. V tomto prípade existuje úvaha, že piloti si popri snahe dostať pasažierov k dýchateľnému vzduchu nestihli všimnúť, ako blízko sú k horám francúzskych Álp.“ uzavrel svoje domnienky.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie GermanwingsWBN