Premiérka pozastavila prepúšťanie na železnici

Vlak
Foto: Ilustračné foto SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 18. januára (WEBNOVINY) – Plánované masové prepustenie okolo 4 tisíc zamestnancov v troch štátnych železničných spoločnostiach, ktoré chystajú tvrdé úsporné opatrenia, bude musieť ešte počkať. Najprv musí ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pripraviť a predložiť na zasadnutie vlády ozdravný plán stratových železníc. Premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) podľa Odborového združenia železničiarov (OZŽ) nariadila ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH) pozastaviť všetky opatrenia týkajúce sa pripravovaného hromadného prepúšťania železničiarov až do schválenia programu revitalizácie železničných spoločností.

Túto informáciu potvrdil v utorok pre agentúru SITA prvý podpredseda OZŽ František Zaparanik s tým, že premiérka tak rozhodla na základe ich informácií po pondelňajšom stretnutí s predsedom OZŽ Františkom Petrocim. Líder najväčšej odborovej organizácie železničiarov informoval premiérku o odmietavom postoji odborárov k plánovanému prepúšťaniu na železniciach, pokiaľ rezort dopravy nepripraví ich revitalizačný program a tiež ďalšie opatrenia na podporu rozvoja železničnej dopravy. „Zároveň nám predsedníčka vlády prisľúbila, že budeme mať možnosť byť pri príprave programu revitalizácie železníc. Na základe tohto stretnutia plánované rokovanie, ktoré malo byť 19. januára na ministerstve dopravy so zástupcami sociálnych partnerov, takzvaná malá tripartita, sa odkladá na február,“ povedal ďalej Zaparanik.

„Všetky tri železničné spoločnosti v spolupráci s ministerstvom dopravy a ministerstvom financií pripravujú dlhodobo proces revitalizácie, ktorý začal hneď od výmeny manažmentov v týchto spoločnostiach. O tomto sme premiérku aj informovali. Prepúšťanie je až posledné riešenie,“ reagoval pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič. Ministerstvo dopravy v stredu 19. januára predkladá na rokovanie vlády analýzu fungovania železničných spoločností. „Následne predložíme návrh revitalizačného projektu a program revitalizácie. Opakujem, od septembra na tom pracujeme,“ dodal Krajčovič. Nevyjadril sa priamo, či premiérka nariadila ministrovi pozastavenie plánov prepúšťania do vypracovania revitalizačného programu a dokedy ho má predložiť na rokovanie vlády, ani k dôvodom odloženia zasadnutia rezortnej tripartity. Úrad vlády zatiaľ nereagoval.

Predsedníčka vlády sa na viacerých rokovaniach v pondelok dohodla so zástupcami odborov, železničných spoločností a zodpovedných rezortov na postupe pri reštrukturalizácii zadlžených a dlhodobo zle hospodáriacich železničných firiem. „Ministerstvo dopravy najskôr predloží na rokovanie vlády SR tento týždeň informáciu o stave železničných firiem. Potom vypracuje komplexný plán revitalizácie a reštrukturalizácie týchto firiem, o ktorom budú za okrúhlym stolom rokovať zástupcovia odborov, železničných firiem, štátu a vyšších územných celkov. Až po následnom schválení tohto návrhu vládou budú môcť železničné firmy ozdravný plán realizovať,“ informoval agentúru SITA hovorca premiérky Rado Baťo.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. už zastavila prípravu obmedzenia a rušenia vlakových spojov na vybraných 25 tratiach s najnižšou vyťaženosťou. „Išlo o pracovnú verziu zoznamu tratí pripravených na redukciu. Zatiaľ je tento proces pozastavený až do odvolania,“ potvrdil pre agentúru SITA hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. Osobný dopravca chcel redukciu prepravy pripraviť do konca januára, aby mohol byť v marci upravený cestovný poriadok. „A o tom, ktoré trate sa budú redukovať a či vôbec, rozhodne až revitalizačný projekt. Ten má byť spracovaný do konca mesiaca a predložený na rokovanie vlády,“ dodal Buzinkay.

Odborári pohrozili v závere minulého týždňa vyhlásením štrajkovej pohotovosti, ak ministerstvo dopravy nepozastaví „nesystémové rušenie a obmedzovanie osobnej železničnej dopravy na vybraných tratiach“ a pripravené hromadné prepúšťanie zamestnancov v železničnom sektore. Podľa odborov by mal rezort dopravy najskôr pripraviť a realizovať viaceré opatrenia na podporu rozvoja železničnej dopravy, napríklad program revitalizácie, zmeny modelu financovania a regulácie dopravného trhu. OZŽ vyzvalo rezort dopravy, aby uhrádzal straty z výkonov vo verejnom záujme, ktoré si za regulované ceny v železničnej doprave objednal, a plnil povinnosti štátu pri zabezpečení vyrovnanosti bilancie hospodárenia správcu infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

Štát pripravuje podľa analýzy fungovania železničných spoločností podporné opatrenia na zvýšenie ich výkonnosti a ekonomickej efektívnosti. Ich celková očakávaná strata za rok 2010 by mala totiž predstavovať okolo 300 mil. eur. Konkrétne návrhy úloh a ekonomické dopady navrhnutých opatrení pre ŽSR, Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. majú predložiť ministerstvá dopravy a financií. Opatrenia budú súčasťou pripravovaného programu revitalizácie železničných spoločností.

Minister dopravy Ján Figeľ by mal do konca roka 2011 posúdiť možnosti doriešenia prevodu vybraného majetku, potrebného pre činnosť ŽSR a ZSSK. Spolu s ministrom financií Ivanom Miklošom by mal súčinne postupovať pri hľadaní strategického investora pre vstup do Carga. Obaja by mali do konca tohto roka zároveň posúdiť možnosti financovania železničnej dopravy, uhradenia dlhov z výkonov vo verejnom záujme z predchádzajúceho obdobia a riešenia finančnej situácie štátnych železničných spoločností. Predsedovia samosprávnych krajov by mali spolupracovať s rezortom dopravy na vylúčení súbežných autobusových liniek so železničnými spojmi.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Iveta RadičováJán Figeľ
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky