Program revitalizácie železníc má byť pre vládu prijateľný

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak, Deutsche Bahn
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 15. marca (WEBNOVINY) – Program revitalizácie železničných spoločností je podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Arpáda Érseka (Most-Híd) zodpovedne pripravený a je v takej podobe, že by mal byť pre vládu prijateľný. Informoval o tom v utorok agentúru SITA v rámci prvého dňa 7. Fóra koľajovej dopravy v Bratislave. Érsek nechcel predbiehať rozhodnutie vlády, ktorá bude o revitalizačnom programe pre železnice rokovať na stredajšom zasadnutí. Štátny tajomník je osobne proti tomu, aby bolo v rámci Operačného programu Doprava presunutých z rozvoja infraštruktúry integrovaných dopravných systémov na výstavbu diaľnic 250 mil. eur. „Nie je to rozhodnuté, ale myslím si, že zo železníc by peniaze nemali odísť. Najprv musíme čerpať peniaze, ktoré sú teraz, tie musíme použiť. Až potom môžeme peniaze, ktoré nebudú použiteľné pre časovú tieseň alebo nepripravenosť, presunúť na diaľnice,“ dodal Érsek.

Érsek vo vystúpení na konferencii pripomenul, že železnice boli sedemnásť rokov na pokraji záujmu verejnosti. „Armáda železničiarov prežívala, vedenie sa skôr staralo, ako riešiť obstarávania, na rozvoj sa zabúdalo. Výsledkom takého správania je dlh 1 mld. eur. V takom stave sme v júli prebrali železnice. Máme dve možnosti – nechať železnice padnúť, alebo ich ozdraviť. Rozhodli sme sa pre druhú, ťažšiu cestu,“ povedal štátny tajomník rezortu dopravy v úvode stretnutia odborníkov o rozvoji železničnej dopravy. Vyslovil zároveň nádej, že vláda nájde pochopenie a podporí snahu o ozdravenie železníc. Za dôležité označil, aby sa na železnice presunula doprava z preplnených ciest, aby boli nosným prvkom dopravnej politiky a ich stav zodpovedal súčasnosti. Revitalizácia pre to vytvára nové príležitosti. Ak šanca na opätovné naštartovanie železníc nebude využitá, neskôr už podľa Érseka zrejme nebude. Pripravované zmeny, dodal, sú najzásadovejšou reformou železníc od elektrifikácie tratí.

Rezort dopravy podľa Érseka nechce, aby Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. padla a s ňou aj tisíce jej pracovníkov, preto hľadá možnosti zvýšenia prepravy tovarov a vytvárania partnerstva s veľkými hráčmi, napríklad na Ukrajine či v Rusku. „Znížili sme od začiatku tohto roka poplatok za železničnú dopravnú cestu, ktorý bol najvyšší v Európskej únii. Slovensko kvôli tomu dopravcovia obchádzali. Dnes sme na úrovni porovnateľnej s priemerom EÚ. Železnice Slovenskej republiky pokračujú v modernizácií tratí,“ povedal ďalej Érsek s tým, že modernizácia železníc na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu bude pokračovať na sever po Žilinu.

Osobná doprava na železnici sa od budúceho roka otvorí súkromným dopravcom, keď spoločnosť RegioJet začne prevádzkovať prepravu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. O desať rokov by mohli súkromní dopravcovia prevádzkovať asi tretinu objemu osobnej železničnej prepravy. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. od konca minulého roka využíva prvý nový poschodový vlak, druhý pribudne v pondelok 21. marca a ďalších dvanásť do konca tohto roka.

Financie na železnice treba podľa PSKD zvýšiť na 2,5 % HDP

Výšku finančných prostriedkov na železničnú dopravu treba zvýšiť zo súčasnej úrovne 1 % hrubého domáceho produktu(HDP) na 2,5 % HDP. Myslí si to vedúci sekretariátu organizácie PSKD – prevádzka a stavby koľajovej dopravy a generálny riaditeľ bratislavskej projektovej organizácie Reming Consult, a.s. Slavomír Podmanický. Železnice na Slovensku sú podľa neho v ére samostatnosti finančne podvyživené a štátne dotácie na ne nedosahujú ani pätinu toho, čo ide na prevádzku a stavbu ciest. „Chýbala stratégia a kontinuálny rozvoj,“ povedal Podmanický v utorok počas 7. Fóra koľajovej dopravy v Bratislave. Štát sa podľa neho neefektívne sústreďoval na výstavbu diaľnic.

Za ďalšie príčiny súčasných problémov železničných spoločností označil Podmanický neustále striedanie riadiacich pracovníkov, dlhoročné neriešenie zásadných systémových opatrení v dopravnej integrácii v Bratislave i Košiciach, či ignorovanie rozvoja kombinovanej dopravy, ako aj neplnenie záväzkov štátu pri úhrade objednaných výkonov pri prevádzke osobnej železničnej dopravy. „Doteraz to bol dlhoročný neduh štátu, teraz to vyzerá, že sa to zlepšilo,“ povedal Podmanický s tým, že je potrebné riešiť príčiny a nie dôsledky. Dôležitá je podľa riaditeľa Reming Consult seriózna personálna politika a zachovanie jej kontinuity na riadiacich pozíciách. „Pre racionalizáciu nie je rozhodujúce, koľko ľudí prepustíme, ale akých. Aj kvalitný dôchodca je efektívnejší ako skupina neschopných,“ dodal.

Pre zlepšenie situácie na železniciach navrhuje Podmanický harmonizáciu poplatkov a vytvorenie kvalitných podmienok pre prepravcov tak, aby bola nákladná doprava legislatívnym tlakom postupne presúvaná z prepchatých a nebezpečných ciest čoraz viac na železnicu. Súčasný podiel železníc na celkovej nákladnej preprave okolo 20 % je podľa neho nutné zvýšiť. „Treba riešiť kombinovanú dopravu, ktorej podiel na Slovensku je 1 % oproti 7 % v Európskej únii. Napríklad vo Švajčiarsku dve tretiny prepravy idú po železnici, je to výsledok referenda a následne legislatívy,“ dodal Podmanický. Vo verejnej osobnej doprave, pokračoval, je potrebné dosiahnuť čo najvyššiu integráciu a minimalizovať súbehy vlakovej dopravy s autobusovou. Aj keď v niektorých prípadoch bývajú vlaky v špičkách obsadené až na 130 %, zväčša sú podľa neho značne poddimenzované. Pokiaľ na železničnú osobnú dopravu pripadá okolo 6 % celkovej verejnej prepravy a na autobusovú dopravu zhruba 14 %, individuálna automobilová doprava dominuje s 80 %.

V období do roku 2020 je podľa Podmanického na železniciach potrebné v prvom rade dokončiť modernizáciu hlavného koridoru z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a v prípade, že by to bolo možné, tak až do Čiernej nad Tisou. Za dôležitú považuje aj modernizáciu trate od Žiliny cez Čadcu k štátnej hranici a tiež napojenie Bratislavy na európsku železničnú sieť TEN-T. Ak budú peniaze, mala by byť zmodernizovaná aj trať Kúty – Bratislava – Štúrovo. „V plánovacom období 2007 až 2013 je dôležité zabezpečiť plné vyčerpanie pridelených finančných zdrojov na železničnú a integrovanú dopravu,“ povedal Podmanický s tým, že na tento cieľ treba prioritne prideliť prostriedky v rokoch 2014 až 2020. Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. je podľa neho nevyhnutná. Takto získané peniaze by však mali byť použité na modernizáciu železničnej infraštruktúry a vozňového parku osobnej železničnej dopravy.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád Érsek