Razenie tunela Višňové na D1 by malo stáť 80 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prvých sto metrov tunela Višňové na D1 vyrazili v predstihu
Celkový pohľad na západný portál tunela Višňové - Dubná skala počas kontrolného dňa Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a Národnej diaľničnej spoločnosti. Foto: SITA/Milo Fabian

BRATISLAVA 26. júna (WEBNOVINY) – Náklady na razenie tunela Višňové na rozostavanom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala sú 80 miliónov eur. Pre agentúru SITA to potvrdil zastupujúci projektový manažér v taliansko-slovenskom stavebnom konzorciu Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s. Prešov Milín Kaňuščák.

Cena za razenie 7,5-kilometrového tunela Višňové, ktorý po dokončení bude najdlhším cestným tunelom na Slovensku, dosahuje v priemere na jeden kilometer zhruba 10,7 milióna eur.

Ukončenie prác v zmluvnom termíne

Na celkovej zmluvnej cene za výstavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra vo výške 409,8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty majú náklady na razenie tunela podiel 19,5 percenta.

„Ak sa nezmení rozsah predmetu diela, zmluvná cena je záväzná,“ uviedol Kaňuščák. Výstavba diaľnice medzi Žilinou a Martinom začala oficiálne pred rokom a podľa zmluvy má trvať ešte štyri a pol roka, teda do konca roku 2019.

„Práce sú v súlade s harmonogramom a teda je predpoklad ich ukončenia v zmluvnom termíne,“ potvrdil zástupca zhotoviteľa. Razenie tunela Višňové, v ktorom stavbári vyrazili prvých sto metrov v predstihu za deväť dní, bude pokračovať ešte tridsať mesiacov, čiže do konca roku 2017.

Obrazom: Kontrolný deň tunela Višňové

Optimálna cena za kilometer je 10 miliónov

Časť diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala bez tunela Višňové bude dlhá šesť kilometrov a mala by tak stáť 329,8 miliónov eur, čo je v prepočte na jeden kilometer približne 55 miliónov eur, resp. 80,5 percenta z celkovej ceny diaľnice.

Zmluvná cena za vybudovanie diaľnice predstavuje zhruba 45 percenta z pôvodných odhadov štátnej expertízy vo výške 900 miliónov eur bez dane. Optimálna cena výstavby diaľnice by podľa odborníkov mala predstavovať priemerne 10 miliónov eur na kilometer.

Závisí to od technickej náročnosti diela a podmienok v teréne. Na spomínanom úseku D1 sa počíta spolu so 149 stavebnými objektmi, vrátane siedmich mostov v celkovej dĺžke 2,6 kilometra. Protihlukové steny by mali mať dĺžku 871 metrov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať