Rokovanie s eurokomisárom môže priblížiť rozhodnutie o D1

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica D1 Turany Hubová
Aktivita na stavbe D1 Turany- Hubová v máji tohto roku. Foto: dialnice.info.sk

BRATISLAVA 16. januára (WEBNOVINY) –

Predpokladané stavebné náklady

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany – Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka.

Komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany – Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

Od rokovaní s eurokomisárom pre životné prostredie Janezom Potočnikom v závere tohto týždňa v Bratislave ministerstvo dopravy očakáva, že priblíži definitívne rozhodnutie o konkrétnych opatreniach, ktoré sú nevyhnutné pre elimináciu dopadov pripravovanej stavby diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie.

„Zástupcovia Európskej komisie a rezortov dopravy a životného prostredia sa počas technickej konzultácie v decembri zhodli na potrebe spracovania úplného hodnotenia environmentálnych dopadov vyplývajúcich z výstavby D1 Turany – Hubová na okolité chránené územia Natura 2000,“ informoval v pondelok hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič agentúru SITA. Tým sa podľa neho naplní článok európskej smernice o biotopoch. Dokument podľa metodiky Európskej komisie by tak mal vylúčiť akékoľvek ďalšie spochybňovanie procesu.

Spracovanie hodnotenia

Ministerstvo dopravy požiada o spracovanie hodnotenia nezávislého experta a v spolupráci s rezortom životného prostredia bude ďalšie kroky konzultovať so zástupcami Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre životné prostredie. „Oba rezorty budú dohliadať na postup a časový harmonogram vypracovania hodnotenia a budú o ňom informovať aj komisiu,“ uviedol ďalej Krajčovič.

Ochranári pre zasahovanie stavby diaľnice na štyri chránené územia prírody v Malej a Veľkej Fatre žiadali zmenu zväčša povrchovej trasy a vybudovanie šesťkilometrového tunela Korbeľka. Plánovaný 13,5-kilometrový diaľničný úsek medzi Martinom a Ružomberkom nemá dodnes povolenie Európskej komisie na financovanie výstavby z jej peňazí.

„Naším záujmom je začať stavať čím skôr a to aj vzhľadom na dopravnú situáciu na hornom Považí, o čom svedčí tak dopravná intenzita ako aj vyhlásenia starostov regiónu. V súčasnosti máme k dispozícii platné stavebné povolenie a vykúpené pozemky pre úžinný variant,“ uzavrel Krajčovič.

Stavať sa bude
Dialnica
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

Minister dopravy nedávno vyhlásil, že tender na projektovanie a výstavbu diaľnice Turany – Hubová by sa mal začať ešte v prvom štvrťroku tohto roka.

Úsek sa stavať bude. Otázka iba znie, v akom časovom horizonte sa dohodneme na všetkých opatreniach, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska eliminácie dopadov stavby na životné prostredie a kompenzačných opatrení,“ povedal Ján Figeľ (KDH) pre agentúru SITA o pripravovanej, ale nateraz zablokovanej stavbe diaľnice.

Hoci z hľadiska ekológie ide o jednu z najcitlivejších diaľničných stavieb, verí, že sa začne takisto realizovať a nevypadne z programu výstavby diaľnic. Poslanec a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) tvrdí, že tender na stavbu tejto diaľnice sa v prvom kvartáli určite nezačne.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján FigeľĽubomír Vážny