Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Marosz, Érsek
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek a poslanec strany OĽaNO Ján Marosz Foto: koláž WBN

Rýchlostné cesty sú potrebné aj na juhu Slovenska, podľa Marosza by dopravu mali riadiť odborníci

BRATISLAVA 4. novembra (WebNoviny.sk) – Výstavba rýchlostných ciest je potrebná aj na juhu Slovenska, keďže v minulosti tam bola dlhé roky zanedbaná.

Ako ďalej povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) v nedeľnej diskusnej relácii RTVS O päť minút dvanásť, po nástupe do funkcie pred vyše dvoma rokmi sa venoval najmä príprave výstavby úsekov diaľnice D1 pri Prešove a D3 pri Čadci, pričom vo výstavbe sú aj úseky D4 a R7 v okolí Bratislavy.

Výstavba diaľnic podľa hustoty dopravy

Minister dopravy nesúhlasí s tým, že by uprednostňoval výstavbu rýchlostných ciest v južných regiónoch Slovenska.

„Dvadsať rokov sľubovali ľuďom R2. Nič sa tam nestalo, aj tam sme museli začať projektovať a tendrovať zhotoviteľa stavby na dvoch úsekoch, Kriváň – Mýtna a Mýtna – Lovinobaňa,“ povedal Érsek. Pripomenul, že trvá súťaž aj na prvú etapu výstavby obchvatu Prešova na R4 a v príprave sú súťaže na výstavbu R2 v okolí Košíc a Rožňavy. „Južné Slovensko si nezaslúži, aby malo komunikáciu, na ktorej môže prísť ten, kto prinesie prácu do regiónu,“ spýtal sa minister dopravy.

Na otázku, že diaľnice a rýchlostné cesty by sa mali stavať podľa hustoty dopravy, ktorá je na juhu nižšia ako na severe krajiny, minister odvetil, že tam kde nie je cesta, nie je život. „A preto chceme, aby sa rozvíjali všetky oblasti Slovenska. Musíme vytvoriť priestor, aby táto možnosť bola,“ uviedol Érsek s tým, že dane platia aj ľudia, napríklad, v okolí Levíc či Rimavskej Soboty.

„Pripravujeme všade na Slovensku diaľnice a rýchlostné komunikácie,“ poznamenal minister s tým, že nikto z investorov nepríde do regiónu bez diaľnice. Vyslovil sa za zavedenie systému v tejto oblasti. Pripomenul, že vláda podporuje najmenej rozvinuté okresy Slovenska.

Rovnomerná cestná trať vo všetkých regiónoch

Poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz povedal, že dopravu by mali riadiť odborníci. „Veľmi dôležité je, aby sa politici a odborníci rozhodovali na základe dát a sčítania dopravy. Na Slovensku to nefunguje. Nedopátrame sa k tomu, kde sú aké intenzity dopravy,“ uviedol opozičný poslanec. Keby to bolo známe, politici by sa podľa neho nemohli rozhodovať na základe toho, kto z akého regiónu pochádza, ale na základe dát.

„Je potrebné, aby všetky regióny mali rovnomernú cestnú sieť. Politici takmer všade nasľubovali diaľnice a zanedbávajú jestvujúce cesty, ktoré sú v zlom stave a treba sa o ne starať, ale posúvajú termíny. Stala sa z toho politická sľubotechna a toto musí skončiť,“ povedal Marosz.

Za dôležité označil zvýšenie prostriedkov na údržbu a opravy ciest. Upozornil, že takmer 40 % z vyše tritisíc kilometrov ciest prvej triedy je v zlom, resp. nevyhovujúcom stave. Návrh štátneho rozpočtu na rok 2019 podľa neho počíta na údržbu a opravy týchto ciest opäť len so sumou zhruba 40 mil. eur. „Skrytý dlh na týchto cestách bude stále narastať,“ uviedol poslanec.

Nutná údržba tratí a kontrola stavu vlakov

Minister dopravy a poslanec sa venovali aj rôznym témam cestnej a železničnej dopravy. Viac peňazí na cesty prvej triedy by mohlo ísť napríklad z finančnej rezervy vo výške 150 mil. eur, s ďalšími 200 mil. eur sa počíta počas štyroch rokov. Rezort dopravy tiež očakáva presunutie peňazí zo zdrojov Európskej únie na dopravu z iných operačných programov.

K väčšiemu financovaniu ciest prvej triedy by mohli prispieť uvažované zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti a Slovenskej správy ciest. Za potrebné obaja tiež označili zlepšenie výberu mýta najmä z hľadiska pomeru výnosov a výdavkov na prevádzku mýtneho systému.

V železničnej doprave je podľa Marosza potrebné najmä zvýšiť starostlivosť o údržbu tratí a tiež kvalitu manažmentu železničných spoločností. Pre nedostatok náhradných dielov, či výhybiek totiž tiež meškajú vlaky. Poslanec sa vyslovil za pravidelnú kontrolu stavu vlakov.

Érsek uviedol, že opravu potrebujú asi dve tretiny železničných tratí, čo je dôsledok toho, že posledných dvadsať rokov mali prednosť investície na výstavbu diaľnic. Generálni riaditelia podnikov podľa neho nemusia byť železničiari, mali by však byť manažéri.

Odporúčané články

Aktivisti majú podozrenie na nelegálnu ťažbu štrkopiesku, podľa ministerstva si robia kampaň Národná diaľničná spoločnosť plánuje údržbu diaľnice D2 za viac ako milión eur

Neprehliadnite

Muž s krvácaním do mozgu čakal na sanitku hodinu a pol, ale operačné stredisko vraj postupovalo správne Aktualizované: Muž sa na Václavskom námestí v Prahe polial horľavinou a následne podpálil (video + foto) Slovenská akadémia vied podporuje stanoviská univerzít v otázke Dankovej „rigorózky“ Vedenie Slovana Bratislava zareagovalo na informácie o údajnom predaji klubu Slovenské domácnosti sa musia pripraviť na zmeny vo vyúčtovaní spotreby plynu, posúvajú sa aj platby V Moskve zatkli modelku, ktorá údajne má informácie o prepojení Trumpa a Putina Video: Chára sa pobil a bol hviezdou zápasu NHL. Cehlárik asistoval a Černákova Tampa prehrala Štefan Harabin je ďalším oficiálnym kandidátom na prezidenta a chce vo voľbách zvíťaziť
string(1080) ", , , , , , , , , , , "

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Doprava a infraštruktúra

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.