Školáci sa naučia ako poskytovať pomoc zraneným

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
škola, žiaci
Foto: ilustračné, SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 28. augusta (WEBNOVINY) – Od septembra budú môcť základné školy zaradiť do svojich školských vyučovacích programov pre 5. až 9. ročník voliteľný predmet Mladý záchranár. Ten sa už od roku 2009 voliteľne vyučuje aj na prvom stupni. Iniciátor projektu a riaditeľ Rescue team Slovakia Samuel Hruškovic hovorí, že sa bude snažiť presadiť predmet ako povinný. „Plánujeme osloviť nového pána ministra školstva, aby sme odkonzultovali možnosti spolupráce v tejto oblasti,“ povedal agentúre SITA Hruškovic. Podľa štatistík následkom úrazu na Slovensku zomrie ročne okolo 200 detí a mladistvých, pričom asi 2 000 deťom zostanú po úraze trvalé následky. Predmet Mladý záchranár má školákov vyškoliť, ako zareagovať v situácii ohrozujúcej život. Absolventi predmetu by mali získať vedomosti o tom, čo treba urobiť, kým na miesto prídu záchranári alebo hasiči.

Ministerstvo podľa hovorkyne Miriam Žiakovej o zavedení predmetu ako povinného neuvažuje. Tvrdí, že jeho vyučovanie musí prejsť najskôr experimentálnym overovaním. „To znamená, že až v prípade, že by sa napríklad po uplynutí päť alebo desaťročnej lehoty merateľne preukázalo, že štatistiky úrazovosti detí klesli napríklad o polovicu vďaka tomuto vzdelaniu, až potom by sa uvažovalo o jeho povinnom zavedení,“ uviedla pre SITA Žiaková. Hruškovic považuje povinný predmet, ktorý by pomohol predchádzať úrazom, za prioritu. „Dnešní mladí rodičia neprešli týmto vzdelávaním, preto by sme chceli podchytiť všetky deti,“ odôvodňuje Hruškovic. Dôležité témy a návody, ako poskytnúť prvú pomoc, ponúka Rescue team Slovakia aj na stránke aj na stránke www.mladyzachranar.sk.

Bezpečnostnú gramotnosť získavajú žiaci na voliteľnom predmete raz do týždňa, spolu na 33 vyučovacích hodinách ročne. Za svoje vedomosti dostanú na konci každého polroka známku, alebo slovné hodnotenie. V osnovách predmetu Mladý záchranár je viacero tém – prevencia pred úrazmi či otravami; autonehoda a riziká železníc; letné a zimné riziká; živelné pohromy či prírodné katastrofy. Školáci sa budú učiť reagovať i v situáciách, keď nastane hromadné nešťastie, naučia sa správať na hromadných akciách. Vyučujúci ich oboznámia i s rizikami pri neodbornom používaní elektrických a plynových zariadení, ale aj zábavnej pyrotechnike. Témou predmetu budú i evakuácia; stratené alebo nezvestné osoby; metódy prežitia v prírode; prevencia kriminality mládeže; návykové látky a závislosti; riziká terorizmu a prevencia pred duševnými, respektíve psychickými zraneniami.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať