Slováci čítajú podmienky úverov len zbežne, mnohí nechápu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze, korupcia
Foto: Shutterstock

BRATISLAVA 3. decembra (WEBNOVINY) – Pre zákazníkov je pri výbere spotrebiteľského úveru často podstatná len výška splátky či úroková sadzba. Zabúdajú na ďalší podstatný parameter, a to na ročnú percentuálnu mieru nákladov (RPMN), ktorá určuje celkové náklady spojené s úverom alebo pôžičkou.

Vyplýva to z prieskumu pre spoločnosť Home Credit a firmu Finančná Hitparáda, ktorý robila spoločnosť Stem/Mark na reprezentatívnej vzorke populácie Slovenska od 15. do 20. novembra tohto roka. V tomto prieskume napríklad 58 % opýtaných nevedelo alebo uviedlo nesprávne, čo RPMN predstavuje.

Nedostatočne prečítané úverové podmienky

Zmluva
Foto: Ilustračné foto: FreeDigitalPhotos.net

Slováci úverové podmienky čítajú len veľmi zbežne, pričom väčšina z nich im venuje maximálne desať minút, dve percentá opýtaných dokonca zmluvy nečíta vôbec.

Seriózne spoločnosti pritom majú úverové podmienky na svojich web stránkach, takže sa s nimi klient môže oboznámiť dopredu a môže si dopriať čas na ich podrobné preštudovanie.

Každý dvanásty respondent má ťažkosti porozumieť úplne úverovým podmienkam.

Ostych a časový stres pred podpisom zmluvy im potom často zabráni rozoznať, či si berú úver od bezpečnej úverovej spoločnosti alebo od úžerníka.

Súkromníci konkurujú bankám

Darček
Foto: Shutterstock

„Práve predvianočný čas je pre spotrebiteľov tým najrizikovejším obdobím v roku. Mnoho z nich na financovanie nákupu darčekov využije spotrebiteľský úver. To v zásade nemusí byť zlé, je však dôležité, aby si požičali iba toľko, koľko dokážu v budúcnosti splatiť a aby si vybrali bezpečného poskytovateľa úveru,“ povedal Maroš Ovčarik z portálu FinancnaHitparada.sk.

Výhodný spotrebiteľský úver podľa neho nemusí ponúknuť iba banka.

„Porovnanie ukázalo, že aj značkové úverové spoločnosti dokážu bankám konkurovať, ponúkajú sadzby, ktoré sú vo viacerých prípadoch s bankami porovnateľné,“ doplnil Ovčarik.

Podľa Ovčarika by si záujemcovia o úver mali zistiť ponuky z viacerých inštitúcií. Rovnako neplatí, že vo „svojej“ banke dostane klient vždy najvýhodnejšiu ponuku. Klient by mal spozornieť, ak sa spoločnosť nezaujíma o výšku jeho príjmu. Bezpečný poskytovateľ úverov sa totiž podľa Ovčarika vždy zaujíma o to, či bude klient môcť úver splácať a či sa nedostane do problémov. Ak seriózna spoločnosť po zhodnotení príjmu úver odmietne, znamená to, že pravdepodobne nebude klient podľa Ovčarika schopný splácať svoje záväzky.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Maroš Ovčarik