Smer neumožnil výboru rokovať o príčinách zrušenia IC vlakov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
Foto: ilustračné, SITA/Marián Peiger

BRATISLAVA 9. decembra (WebNoviny.sk) – Parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti mal v stredu rokovať o zrušení štátnych InterCity (IC) vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Pre obštrukciu poslancov za vládny Smer-SD sa zasadnutie výboru neuskutočnilo a o príčinách zastavenia prevádzky stratových IC vlakov neprišiel informovať ani minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Členovia výboru plánovali rokovať aj o návrhu na odvolanie ministra životného prostredia Petra Žigu (Smer-SD) v súvislosti s kauzou prevádzky kompy Vojka – Kyselica.

„Je zrejmé, že to bola obštrukcia. Ak by sa týkala len odvolávania ministra Žigu, možno by som to chápal politicky. Ale ak ide o závažnú informáciu, ktorú sme očakávali od ministra dopravy, tak je mi ľúto, že sa tak rozhodli,“ povedal pre agentúru SITA predseda hospodárskeho výboru Ján Hudacký (KDH) na adresu poslancov vládnej strany. Počiatek mu neskôr zatelefonoval, že nepríde, keďže zasadnutie sa nekonalo.

IC valky skončia 18. januára

Hudacký výbor zvolal, lebo minister dopravy podľa neho dostatočne neinformoval verejnosť o rozhodnutí zrušiť štátne IC vlaky. Túto možnosť pripustil Počiatek minulý týždeň vo štvrtok v parlamente v odpovedi na otázku poslanca Pavla Zajaca (KDH). Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) o deň neskôr oznámila, že prevádzku IC vlakov zastavuje od 18. januára 2016, pretože sú naďalej stratové.

„Bolo mojou povinnosťou zvolať výbor, aby sme dostali relevantné informácie, aká je situácia v preprave cestujúcich medzi Bratislavou a Košicami. Či Železničná spoločnosť Slovensko skutočne nie je schopná so ziskom prevádzkovať IC vlaky. Vítame prítomnosť RegioJetu, pretože sa liberalizoval trh na tejto trati, čo je dobré pre cestujúcich,“ povedal Hudacký.

Nebolo by podľa neho zlé, keby aj komerčná, nedotovaná osobná doprava na hlavnej železničnej trati mohla mať konkurenciu. Po odchode štátnych „icečiek“ v tomto segmente nebude a zostane len v podobe dotovaných rýchlikov štátneho dopravcu, navyše s bezplatnou prepravou študentov a dôchodcov.

Prvú ranu IC vlakom podľa Zajaca dala Ficova vláda

Poslanec Zajac si myslí, že prvú ranu štátnym IC vlakom medzi Bratislavou a Košicami zasadilo rozhodnutie vlády Roberta Fica o bezplatnej preprave od 17. novembra 2014. Dovtedy bývali tieto vlaky preplnené.

„Keď štát ohlásil bezplatnú prepravu mimo IC vlakov, tak študenti a dôchodcovia okamžite prešli do rýchlikov. Potom prišiel na trať (pred rokom) RegioJet, štátny prepravca sa na jeho príchod mohol pripraviť a mohol zabojovať o zákazníka,“ povedal pre agentúru SITA Zajac.

ZSSK, naopak, v apríli tohto roka značne obmedzila prevádzku svojich IC vlakov. „Očakával som, že bude konkurencia a zákazník si bude môcť vybrať z dvoch prepravcov, čo bude mať vplyv aj na cenu,“ uviedol poslanec. Samotná prevádzka IC vlakov podľa neho mala byť v zisku, ale celkovo je v strate.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján HudackýJán Počiatek
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko