SPIŠIAK: Na vodičov platia len vysoké pokuty

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Jaroslav Spišiak
Úrad boja proti organizovanej kriminalite obvinil Štefana J. z Komárna a Zoltána T. z okresu Nové Zámky z vydieračského únosu. Štefan J. podľa policajného prezidenta Jaroslava Spišiaka (na snímke) vylákal podnikateľa v Sabinove do auta a spolu ho uniesli cez Maďarsko do Komárna. Bratislava, 16. december 2010. Foto: SITA/Michal Svítok

BRATISLAVA 17. januára (WEBNOVINY) – Policajný prezident Jaroslav Spišiak tvrdí, že vodičov, ktorí porušujú dopravné predpisy na cestách, možno v súčasnosti prinútiť k dodržiavaniu zákonov len vysokými pokutami. Dokazujú to podľa neho predminuloročná a minuloročná štatistika nehodovosti. V januári 2009, kým boli pokuty v sadzobníku nízke, bolo veľa dopravných nehôd – viac ako štyritisíc. Vo februári, keď začal platiť prísny sadzobník, počet nehôd rapídne klesol pod dvetisíc a takú úroveň si držali prakticky aj v roku 2010. „Musíme hroziť pokutami a tým zachránime ľudské životy, či sa to niekomu páči alebo nie,“ vyhlásil Spišiak na tlačovej besede. Podľa neho nemá zmysel porovnávať počty usmrtených na cestách podľa toho, za ktorej vlády sa to stalo. Nehodovosť dosť závisí aj od ročných období. „Systém riadenia dopravnej polície bol rovnaký, jediná zmena, ktorá nastala, je to, že sa zmenil sadzobník pokút,“ vysvetľoval Spišiak.

Spišiak pripomenul, že minulý rok na cestách zahynulo 345 ľudí. To je porovnateľné so situáciou z roku 2009. Slovensku sa podobne ako okolitým krajinám minulý rok nepodarilo splniť záväzok voči EÚ, podľa ktorého mali zúčastnené krajiny znížiť do konca roka 2010 počet obetí nehôd na polovicu stavu z roku 2002. U nás by mohlo byť v prípade dosiahnutia tohto cieľa maximálne 305 obetí nehôd. Podľa Spišiaka však nebudú znižovať nehodovosť preto, aby policajti plnili smernice, ale z princípu. „Čím bude menej mŕtvych ľudí, tým to bude lepšie, bez ohľadu na to, či splníme nejaké normy alebo nesplníme,“ uviedol. Obeťami boli prevažne zdraví a nevinní, ktorí nezahynuli v dôsledku nepredvídateľných okolností, ale v dôsledku dopravných nehôd. „To číslo 345 je tragické a je smutné, že takéto číslo musíme konštatovať. Ale zároveň musíme konštatovať, že to zapríčinili vodiči, účastníci cestnej premávky, nie policajti,“ vyhlásil policajný šéf. Hlavnú vinu na nehodách podľa Spišiaka nesú vodiči, polícia je štátny orgán, ktorý bolo nevyhnutné konštituovať tak, aby represiami donútil vodičov dodržiavať zákony a pravidlá. Najtragickejšie je podľa neho to, že v spoločnosti je zaužívaný názor, že porušovanie dopravných predpisov nie je až taký vážny prečin, pritom vedie neraz k strate životov. Jedine hrozba pokuty je to, „čo ovplyvní vodičov, aby jazdili tak ako treba, ako si to vyžadujú predpisy“.

Radikálny zlom vo vývoji situácie Spišiak očakáva po tom, ako zavedú nový systém hodnotenia policajtov. „Každý dopravný policajt bude hodnotený podľa toho, či sa na jemu zverenom úseku stala nehoda,“ vyhlásil. Podľa neho policajti už nebudú len pokutovať, ale aj zabraňovať nehodám. Budú zastavovať porušovateľov predpisov, riešiť aj ťažkosti, ktoré sa na cestách vyskytnú, napríklad klimatické a mohli by viesť k nehodám.

V súvislosti s viacerými nočnými tragickými nehodami mladých ľudí, pri ktorých neraz asistoval alkohol, konštatoval policajný viceprezident Ľubomír Ábel, že policajtom dokúpia ďalšie merače na zisťovanie omamných látok. V ostatných týždňoch a mesiacoch už začali aj s niektorými opatreniami. „Sme sa zameriavali, vlastne naše hliadky v rámci cestného dozoru, na miesta zábavných podnikov, diskoték, hlavne nadránom. Prioritne sa policajti dopravnej polície pri kontrole vodičov zamerali na zisťovanie alkoholu,“ vysvetlil Ábel. Celoslovenské akcie proti tomuto trendu nehôd mladých počas víkendov zatiaľ polícia neohlasuje. „Nie vždy a všade je potrebné robiť celoplošné akcie na území celého Slovenska,“ vyhlásil Spišiak. Podľa neho každý krajský a okresný riaditeľ, ak má zdravý rozum a chce zostať na svojom mieste, bude riešiť situáciu tak, aby to bolo efektívne. „Prenesie sa zodpovednosť na toho policajta, ktorý zodpovedá za dané teritórium,“ vysvetlil Spišiak. Ak konkrétny nadriadený uvidí, že sa niekde situácia nevyvíja dobre, tak môže do dopravno-bezpečnostných akcií nasadiť všetkých policajtov, ktorým velí. Ak sa situácia nezlepší, šéfa odvolajú rovnako ako policajta, počas ktorého služby bude veľa nehôd. „Od tohto adresnejšie, prísnejšie opatrenie neviem vymyslieť, ak ani toto nebude stačiť, tak nejaké určite vymyslíme,“ dodal Spišiak, ktorý je však presvedčený, že nový prístup pomôže. Rady dopravných policajtov reorganizáciou PZ SR rozšírili o 155 ľudí, pričom spolu s poriadkovou políciou je to až vyše 1 700 ľudí. Tí posilnia priamy výkon služby a to aj na cestách.

Pri dohliadaní na bezpečnosť premávky budú klásť dôraz na začiatočníkov. Vodičské preukazy im podľa Spišiaka zoberú okamžite, ak zistia, že porušujú predpisy. Aj v autoškolách budú striedať skúšobných komisárov, ktorých vyberú žrebovaním, aby neboli možné dohody s autoškolami. „Sprísnime skúšky s dôrazom na praktické zručnosti a ovládanie motorového vozidla,“ povedal Spišiak.

Po tom, ako sa podarí zaviesť objektívna zodpovednosť majiteľa auta za priestupky, ktoré sa s ním stanú, policajti plánujú využívať aj niektoré nové technické prostriedky na zvýšenie bezpečnosti premávky. Zlepšiť by chceli aj dopravné značenie rizikových cestných úsekov. Podľa Spišiaka treba nové dopravné značky inštalovať tak, aby si vodiči uvedomili ich vážnosť, ako aj vážnosť následkov, ktoré by zapríčinilo ich nedodržaním. „Toto si vodič sám od seba nikdy neuvedomí, len vtedy, keď tam dostane nejakú pokutu. Čiže hocakú značku inštalujeme, ak tam nestoja policajti, tak vodiči v drvivej väčšine nerešpektujú zákaz, príkaz alebo usmernenie,“ konštatoval policajný prezident. Podľa neho po novom nebude policajt stáť za značkou a dávať pokuty, ale pred ňou a upozorňovať vodičov, že došlo k zmene riadenia, aby si dal pozor.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav SpišiakĽubomír Ábel