Stavbu diaľnice D3 na Kysuciach komplikuje nedostupný terén

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: ilustračné, SITA

BRATISLAVA 14. novembra (WEBNOVINY) – Stavebné združenie, ktoré postaví diaľnicu D3 Skalité – Svrčinovec, zdôvodňuje nadpriemerne vysokú cenu prác na kilometer tým, že úsek bude stavať v náročnom prírodnom a klimatickom prostredí. Využijú sa pritom rôzne technologické postupy.

„Na trase bude vybudovaných 17 mostov, pričom najvyšší pilier bude mať až 77 metrov. Ide o terén, kde hrozia zosuvy pôdy, čo si vyžiada špeciálne zakladanie,“ informoval agentúru SITA hovorca spoločnosti Váhostav – SK, a.s. Tomáš Halán.

Na kysuckom úseku D3 budú postavené aj dva tunely – Svrčinovec a Poľana. „Netreba zabúdať ani na vyvolané investície v okolí diaľnice, ako sú napríklad vybudovanie vodovodov, odvodnenie svahov a vybudovanie nových prístupových ciest k obydliam,“ dodal.

Kilometer je trojnásobne drahší

Vyše 12-kilometrový úsek D3 Skalité – Svrčinovec v polovičnom profile má rovnomenné združenie postaviť, vrátane dodania realizačnej projektovej dokumentácie, za 329,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) do troch rokov.

V prepočte na kilometer je to 26,81 mil. eur, pričom optimálna cena sa pohybuje v rozmedzí 8 mil. až 10 mil. eur. Táto cena na kilometer je však pri diaľniciach stavaných bez tunelov na rovine. Vedúcim členom Združenia D3 Svrčinovec – Skalité je Váhostav s podielom 36 %, Doprastav, a.s. má 35 %, Strabag s.r.o. 25 % a Metrostav SK, a.s. 4 %. O konkrétnom rozdelení prác partneri združenia stále rokujú.

Nové tunely a najvyššie piliere na Slovenskú

Diaľnica D1 Fričovce – Svinia
Foto: SITA

Na diaľničnom úseku bude potrebné vyraziť dva tunely – Svrčinovec (420 metrov) a Poľana (898 metrov) s obojsmernou dočasnou premávkou v pravej tunelovej rúre.

„Tunel Svrčinovec bude razený v zložitých geologických podmienkach vo flyšovom paleogénnom komplexe, tvorenom súvrstviami ílovcov, prachovcov a pieskovcov. Paralelne s pravou tunelovou rúrou bude vybudovaná úniková štôlňa v dĺžke 445 metrov,“ priblížil Halán. Tunel Poľana stavbári vyrazia v podobných podmienkach, pričom úniková štôlňa bude mať 892 metrov.

Trasa D3 vedie cez náročný hornatý terén, preto ponad hlboké údolia postavia mosty na pilieroch vysokých až do 77 metrov. Budú to najvyššie piliere v celej dopravnej sieti na Slovensku. Pri stavbe sedemnástich mostov s celkovom plochou 70 845 štvorcových metrov stavbári použijú rôzne technologické postupy.

Inovatívne a drahé technológie

Za najnáročnejšie možno považovať mosty budované technológiami vysúvania v križovatke Svrčinovec (dĺžka spolu 1 404 metrov), ako aj letmej betonáže pri mostoch Markov (dĺžka 390 metrov, maximálna výška piliera 47 metrov), Valy (dĺžka 593 metrov, výška piliera do 77 metrov) a Rieka (dĺžka 502 metrov, výška piliera do 57 metrov). Technológiou spriahnutia oceľových I-nosníkov so železobetónovou mostovkou postavia mosty Vŕšok (dĺžka 422 metrov, výška piliera do 54 metrov) a Čadečka (dĺžka 692 metrov, maximálna výška piliera 56 metrov).

„Všetky uvedené technológie vhodne dopĺňa montáž prefabrikovaných predpätých I-nosníkov na šiestich mostných objektoch v celkovej dĺžke 994 metrov,“ dodal Halán. Zložitá morfológia a geológia terénu si vyžaduje rozsiahle sanačné opatrenia, akými sú napríklad takmer 70 kilometrov odvodňovacích vrtov, pilótové steny, oporné a zárubné múry či výmeny podložia.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať