To fakt? 1 kilometer za rok... Opäť raz slovenská klasika

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
To fakt _ 31. október
Tento článok pre vás načítala AI.

Starosta bratislavskej Petržalky Ján Hrčka považuje mestom deklarovaný termín dokončenia predĺženia električkovej trate v dĺžke 3,9 km do Janíkovho dvora za nedosiahnuteľný.

„Aj keď zo strany magistrátu vidím minimálne deklarovanú snahu práce urýchliť, vzhľadom na postup priamo v teréne, príde mi nimi už viackrát posunutý a aktuálne stále opakovaný termín dokončenia v roku 2024 za nedosiahnuteľný,“ uviedol Ján Hrčka pre agentúru SITA.

„Hoci by som si prial opak, viacerí odborníci, dokonca i niektorí zástupcovia mesta, predpokladajú, že tento termín dodržaný nebude a prvá električka s cestujúcimi sa na koniec Petržalky prevezie najskôr v roku 2025,“ dodal s vierou, že aspoň tento termín bude dodržaný.

Električka v Petržalke
Foto: SITA Webnoviny.

Magistrát pripustil, že práce meškajú a potvrdil nový termín ukončenia projektu o necelý rok, teda v septembri 2024. „Nechcem byť veľmi skeptický, nie som ani dopravný analytik, no akokoľvek počítam, tento termín mi nesedí a nepredpokladám, že ho mesto dokáže splniť,“ doplnil Hrčka.

Petržalský starosta si nedokáže predstaviť, že za šesť až deväť mesiacov bude plánovaná trať s potrebnou infraštruktúrou hotová, keď ešte nestoja mostné objekty a nie sú položené koľaje. Za najväčší kameň úrazu momentálne považujem to, že vo všetkých úsekoch stavby vidím pracovať veľmi málo robotníkov.

Električka v Petržalke
Foto: SITA Webnoviny.

História projektu siaha do roku 2012, kedy vznikla pôvodná projektová dokumentácia. Tá bola upravená v pripomienkovom konaní a z projektu boli dokonca odstránené rozsiahle súbežné cestné komunikácie, vozovňa tram-trainu, ako aj ďalšie prvky nad rámec bežnej električkovej trate bratislavských parametrov.

Napriek zjednodušeniu sa pôvodne investičné náklady zvýšili a termín dokončenia niekoľkokrát posunul. Čiže slovenská klasika. Mestom masívne promované odporúčania o presadaní z áut do MHD sú v svetle tejto investície len spúšťačom negatívnych komentárov, aj k inak pekným (zriedkavým) pokusom mesta o zmenu.

1 km za rok, taká bude reálna rýchlosť výstavby predĺženého úseku električky v bratislavskej Petržalke.

A ešte zopár čísel na záver. Ale nie z Kodane alebo Amsterdamu, ale od našich susedov z Prahy. Plánovaná trasa novej linky metra D v dĺžke 10,6 km, ktorej stavba sa začala v apríli 2022, čiastočne ako dvojkoľajový tunel s desiatimi podzemnými stanicami a prestupovým uzlom na trasu C, má byť dokončená v roku 2029. Teda za 8 rokov.

Kalkulačka je v tomto prípade neúprosná. Pražské metro v podzemí sa buduje rýchlejšie ako bratislavská električka po povrchu.

Video z 28. októbra 2023, počet pracovníkov na stavbe: 2 a počet mechanizmov v nasadeni: 0.

Agentúra SITA vám prináša novú rubriku To fakt? vždy v utorok, štvrtok a sobotu, v ktorej vám vždy budeme prinášať zaujímavé čísla a štatistiky z rôznych oblastí.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať