5 druhov semienok, ktoré majú na naše zdravie pozitívne účinky, poznáte ich?

Semienka Chia
Thinkstock

Sú skvelým zdrojom zdraviu prospešných látok a navyše sú chutné. Reč je o týchto semienkach.

V dnešnej dobe máme na výber z množstva semienok. Pre niektorých z vás sa stali pravidelnou súčasťou jedálnička len z jednoduchého dôvodu, že sú chutné.

Možno však netušíte, že ak si ich doprajete každý deň, váš organizmus vám určite poďakuje.

Ľanové semienka

Ľanové semienka obsahujú omega 3 mastné kyseliny a vlákninu a sú aj veľmi bohatým zdrojom antioxidantov. Vonkajšia šupka ľanových semienok je veľmi tvrdá a  semienka v celej forme tráviacim traktom často prejdú nespracované –  preto sa semienka odporúča konzumovať pomleté, aby telu odovzdali potrebné živiny. Ľanové semienka možno využiť napríklad na zahustenie polievok a omáčok, alebo si nimi na raňajky dochutiť jogurt.

ľanové semienka
Thinkstock

Slnečnicové semienka

Slnečnicové semienka patria k najväčším druhom semienok, možno aj preto ich mnohí jedia aj samostatne ako pochúťku. Ak ich zoženiete v šupke, s ich vylupovaním sa asi chvíľku potrápite a semienok tak na jedno posedenie zjete menej. Čo je dobre, pretože tak ako ostatné, aj slnečnicové semienka sú bohaté na tuky, ktoré sú síce zdravé ale zároveň kalorické – treba ich preto konzumovať s mierou. Okrem toho obsahujú zinok, kyselinu listovú, vitamín B6 a cholín, ktorý podporuje bunkové zdravie a funkcie nervového systému.

Slnečnicové semienka
Thinkstock

Sezamové semienka

Poznáme ich ako posýpku na pečive, ale jednoznačne sú viac ako len dekorácia. Sezamové semienka sú totiž bohatým zdrojom medi a mangánu a majú vyšší obsah bielkovín ako mnohé iné semienka. Výborne chutia pridané do šalátov, ale môžete ich použiť aj pri príprave rýb alebo hydiny.

Sezamové semienka
Thinkstock

Semienka Chia

Semienka chia, ktoré pochádzajú z rastlinky rastúcej prevažne v Mexiku a Guatemale, sú známe tým, že dokážu absorbovať veľké množstvo tekutiny. Je to najmä vďaka tomu, že obsahujú veľké množstvo rozpustnej vlákniny. Po zmiešaní s mliekom alebo inou tekutinou semienka napučia, celá hmota zhustne a zväčší svoj objem. Semienka preto môžeme použiť na zahustenie polievok alebo zdravých nápojov, urobiť si z nich výživné raňajky alebo nimi v šalátovom dresingu nahradiť časť oleja.

Chia word made from seeds.
Thinkstock Chia seeds. Chia word made from chia seeds. Selective focus

Konopné semienka

Dve lyžičky týchto semienok obsahujú až 5 gramov bielkovín, omega 3 mastné kyseliny, vitamín E a zinok. Konopné semienka majú jemnú orieškovú chuť a vyniknú napríklad v šalátoch alebo jedlách z obilnín. Môžete ich použiť aj do ovocných smoothies alebo pri pečení.

Konkonopné semienka, konopný olej
Thinkstock
Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom