V uliciach sú bilbordy, kampaň sa začne v novembri

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Billboard kandidáta na post primátora Bratislavy Milana Ftáčnika (vpravo) a kandidátky na starostku bratislavskej mestskej časti Staré mesto Táni Rosovej Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 16. októbra (WEBNOVINY) – Napriek tomu, že v uliciach slovenských miest a obcí sa už dlhší čas objavujú bilbordy kandidátov na komunálnych poslancov, starostov, či primátorov, predvolebná kampaň sa ešte oficiálne nezačala. Podľa zákona o voľbách do orgánov samosprávy obcí sa volebná kampaň začína 17. deň predo dňom konania volieb a končí sa 48 hodín pred začiatkom volieb, trvá teda od 10. novembra od 7:00 až do 25. novembra do 7:00. Priebeh kampane k voľbám v televíznom a rozhlasovom vysielaní sleduje Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Oslovovanie občanov kandidátmi je pritom, popri bilbordoch, najčastejšie práve cez televízie a rádiá.

Zákon o komunálnych voľbách definuje volebnú kampaň ako činnosť politickej strany, nezávislého kandidáta, prípadne ďalších subjektov venovanú podpore alebo na prospech kandidujúcej politickej strany či nezávislého kandidáta. Kampaň zahŕňa aj inzerciu, reklamu cez rozhlasové a televízne vysielanie alebo prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov, plagátov alebo iných nosičov informácií, vyplýva to z komentára licenčnej rady zverejnenom na webstránke RVR, https://www.rvr.sk//sk/spravy/?aktualitaId=1056.

Slovenský rozhlas, Slovenská televízia a súkromné televízie a rádiá, teda vysielatelia na základe licencie, môžu vyhradiť na kampaň najviac po 30 minút vysielacieho času pre politickú stranu a nezávislého kandidáta. Spolu to však najviac môže byť päť hodín počas celej volebnej kampane. Ako konštatuje RVR v komentári k volebnej kampani, „z uvedeného vyplýva, že vysielanie spĺňajúce definičné znaky volebnej kampane … je možné považovať za vysielanie politickej reklamy“. Vysielatelia preto musia zabezpečiť, aby toto vysielanie bolo zreteľné označené a oddelené od ostatných relácií odvysielaním oznamu, že ide o platenú politickú reklamu. Oznam by mal byť vysielaný na začiatku a aj na konci bloku politickej reklamy. Politickú reklamu definuje zákon o vysielaní a retransmisii ako „verejné oznámenie určené na podporu politickej strany, politického hnutia, člena strany alebo člena hnutia alebo kandidáta, prípadne v ich prospech pri volebnej kampani alebo pri referendovej kampani a ďalej aj na popularizáciu názvu, značky alebo hesiel politickej strany, politického hnutia alebo kandidáta.“

S výnimkou predvolebnej kampane zákon o vysielaní a retransmisii vysielanie politickej reklamy zakazuje. Politická reklama sa môže vysielať iba počas zákonom určeného trvania kampane. V prípade novembrových volieb do orgánov samosprávy to je od 10. novembra, od 7:00 až do 25. novembra, do 7:00. Pre komunálne voľby platí aj 48-hodinové informačné predvolebné moratórium, ktoré následne trvá aj počas samotných volieb, teda aj v sobotu 27. novembra, do 22:00. Počas moratória je zakázané v rozhlasovom a televíznom vysielaní vysielať alebo zverejňovať informácie o politických stranách a nezávislých kandidátoch v ich prospech alebo v ich neprospech slovom, písmom, zvukom alebo obrazom.

Výsledky predvolebných prieskumov verejnej mienky k novembrovým komunálnym voľbám sa dajú zverejňovať najneskôr do siedmeho dňa pred dňom volieb, čo je do 20. novembra do 7:00. Pri zverejňovaní výsledkov volebných prieskumov musia vysielatelia dbať na to, aby boli reprodukované nezaujato. Znamená to, že musia zverejniť všetky dostupné informácie o prieskume (parametre prieskumu, ako sú identifikácia organizácie, ktorá prieskum vykonala; zadávateľa prieskumu; veľkosť reprezentatívnej vzorky obyvateľstva a ďalšie). Tiež musia zverejniť výsledky preferencií všetkých politických subjektov kandidujúcich vo voľbách do orgánov samosprávy obcí, ktoré boli v prieskume zaznamenané. „Prezentovanie predvolebných preferencií len vybraných politických subjektov by zrejme nebolo v súlade s právom verejnosti na všestranné a objektívne informácie, ani v súlade s povinnosťou vysielateľa zabezpečiť všestrannosť informácií a názorovú pluralitu“ vo vysielaní, upozorňuje RVR.

Zodpovednosť za obsah relácií vysielaných v rámci kampane, teda aj politickej reklamy, majú politické strany a nezávislí kandidáti. Náklady na politickú reklamu platia politické strany a nezávislí kandidáti. SRo, STV a vysielatelia s licenciou im musia zabezpečiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky. Politická reklama sa nesmie vysielať v časoch, ktoré sú v rozhlasovom a televíznom vysielaní vyhradené reklame, alebo využívať rozhlasovú a televíznu reklamu na vysielanie politickej reklamy v rámci kampane.

Za kampaň a teda ani politickú reklamu sa nepovažuje vysielanie spravodajských a publicistických relácií, ak sa vysielajú tak, ako mimo kampane. Vyplýva z toho, že aj počas volieb sú vysielatelia povinní zabezpečiť, aby spravodajské a publicistické programy boli vyvážené a nestranné. Vysielanie relácií, ktoré sú venované kampani a mohli by ovplyvniť hlasovanie voličov je počas kampane zakázané.

Pri komunálnych voľbách majú kandidáti právo na odpoveď, ak sa stanú počas kampane predmetom nepravdivých alebo pravdu skresľujúcich informácií a vyjadrení v rozhlasovom alebo televíznom vysielaní. „Toto právo si poškodené subjekty uplatnia u vysielateľa, ktorý takúto informáciu alebo vyjadrenie uverejnil. Vysielateľ je v takomto prípade povinný poskytnúť politickej strane alebo nezávislému kandidátovi rovnako hodnotný vysielací čas a priestor v rámci svojej programovej služby, v akom bola odvysielaná predmetná informácia alebo vyjadrenie a to ešte počas trvania kampane,“ dodáva RVR.

Starostov, primátorov a poslancov zastupiteľstiev si budeme voliť v sobotu 27. novembra, od 7:00 do 20:00 v 2 926 obciach, vrátane mestských častí Bratislavy a Košíc. Ako agentúru SITA informovala tlačová tajomníčka Štatistického úradu SR Eva Kelemenová, „nevolí sa vo vojenských obvodoch Lešť a Záhorie.“ Ak však v niektorej obci nebudú podané kandidátne listiny, voľby sa nevykonajú a musia sa vyhlásiť nové voľby. „Informácie o podaných kandidátnych listinách nemá štatistický úrad k dispozícii. Register kandidátov na starostov alebo primátorov vytvára úrad tesne pred spracovaním volieb z definitívnych (vytlačených) hlasovacích lístkov. Neplánujeme jeho vystavovanie pred spracovaním volieb,“ uviedla.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať