VÁŽNY: Figeľ o PPP klame

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ľubomír Vážny
Ľubomír Vážny Foto: SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 3. septembra (WEBNOVINY) – Exminister dopravy a súčasný poslanec Národnej rady SR za Smer-SD Ľubomír Vážny zvažuje, že výroky svojho následníka v ministerskom kresle Jána Figeľa z KDH o luxusnom koberci v ministerskej kancelárii budú mať dohru na súde. „Odporúčam mu, aby si odmeral kanceláriu, ktorá určite nemá cca 600 m2 a potom zverejňoval také nezmysly o lietajúcom koberci v kancelárii ministra za milión slovenských korún, čo nevylučujem, že bude mať aj súdnu dohru,“ uviedol dnes pre agentúru SITA Vážny.

Denník SME uverejnil v dnešnom čísle článok, v ktorom Figeľ obvinil Vážneho z nehospodárneho nakladania s verejnými financiami pri rekonštrukcii priestorov pre ministra. Priestory dal Vážny zrekonštruovať vlani za pol milióna eur, pričom len koberec stál podľa zverejnených faktúr 40-tisíc eur. Vážny tvrdí, že Figeľ o tejto veci klame. „Koberec za takú sumu by mal vedieť lietať,“ povedal pre denník Figeľ.

Pozornosť médií by bolo vhodnejšie obrátiť na to, že súčasné vedenie rezortu dopravy nedotiahlo výstavbu D1 za 2,4 mld. eur, ktorá je pre Slovenskú republiku veľmi potrebná a taktiež má svoj obrovský význam z hľadiska zamestnanosti v čase krízy. Mám pocit, že takýmito nezmyslami a nepodstatnými vecami typu koberec mieni rezort dopravy zakryť svoju neschopnosť spustiť investíciu za 2,4 mld. eur,“ myslí si Vážny, ktorého Figeľ kritizoval za nákup koberca do ministerskej kancelárie.

Peniaze z eurofondov podľa Vážneho nestačia na úseky D1

Voľné zdroje v Operačnom programe Doprava podľa ani zďaleka nestačia na výstavbu úsekov diaľnice D1, ktoré mali byť financované zo súkromných zdrojov cez 1. a 3. balík PPP. „Tvrdenia o rýchlom presmerovaní financií z fondov EÚ sú zavádzajúce. Ak by to bolo možné, neboli by sme hľadali iné zdroje financovania na takýto rozsah kilometrov diaľnic,“ uviedol Vážny v piatok pre agentúru SITA. Rozhodnutie o nepokračovaní v hotových projektoch na výstavbu diaľnic s vydanými stavebnými povoleniami, znamená podľa neho odklad výstavby týchto úsekov do nedohľadna.

Bývalý minister dopravy tým reagoval na rozhodnutie ministra dopravy Jána Figeľa, ktorý nepredĺžil posledný termín finančného uzatvorenia 1. balíka. Vypršala tak koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov. Podľa bývalého ministra dopravy pravdepodobne rovnako dopadne tiež ešte neuzavretý 3. balík pre stavbu necelých 30 kilometrov diaľnice v okolí Žiliny. Z alokovaných prostriedkov na diaľnice v objeme 972,3 mil. eur je zazmluvnených 317,5 mil. eur a voľných zostáva 654,8 mil. eur. Výstavba úsekov D1 v 1. balíku by podľa Vážneho stála 2,4 mld. eur a v 3. balíku okolo 2 mld. eur.

Zarážajúce je tvrdenie, a to je prvé klamstvo ministra Figeľa, o nemožnosti finančného uzavretia, pričom koncesionár deklaroval zabezpečenie plného financovania projektu vo variante so štátnou garanciou alebo bez nej,“ dodal Vážny o nepokračovaní výstavby D1 cez 1. balík PPP. Minister dopravy to zdôvodnil tým, že koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice nezabezpečila finančné uzavretie projektu ani do 30. augusta, pričom termín bol odkladaný šesťkrát a rezort dopravy nemá istotu, či by sa to podarilo v dohľadnej dobe. „Finančné uzavretie projektu predsa v týchto dňoch záviselo od sťažnosti týkajúcej sa enviroproblémov,“ dodal Vážny. Podľa neho ju súčasný minister doteraz vôbec neriešil a bolo ju potrebné riešiť s Európskou komisiou, keďže tento proces už bol

Vážny uviedol, že verejnosť je zavádzaná o pekných a lacných stavbách z fondov EÚ, keď hotové projekty stavieb sa odsúvajú na úkor nepripravených. „Je to amaterizmus a zároveň sú takýmto rozhodnutím ministra vážne poškodené záujmy Slovenska, tvrdí exminister dopravy. Za úspech označil pokračujúcu výstavbu úsekov R1 v rámci 2. balíka PPP.

Z deviatich úsekov D1, ktoré mali byť postavené cez 1. a 3. balík PPP, tvrdí ďalej Vážny, je možné začať s výstavbou úsekov Jánovce – Jablonov a Hubová – Ivachnová. Nie však skôr ako koncom budúceho týždňa. Majú pripravenú dokumentáciu na uskutočnenie súťaže, treba ju však aktualizovať a pripraviť a tiež uskutočniť tender. „Ďalším podobne pripraveným úsekom je Fričovce – Svinia, ktorý je možné začať najskôr v roku 2012.

Tieto tri úseky predstavujú predpokladaný stavebný náklad 1,073 mld. eur, ktorý je možné sčasti zabezpečiť dodatočnými zdrojmi z fondov EÚ,“ uviedol Vážny. Keďže celá alokácia európskych zdrojov na diaľnice je takmer 1 mld. eur, považuje to za ďalšie klamstvo svojho nástupcu. Podľa exministra je možné doplnenie programu Doprava o ďalšiu 1 mld. eur a postavenie s meškaním aspoň časti úsekov z balíkov PPP, alebo zastavenie ďalších potrebných stavieb – napríklad D1 Prešov, západ – juh, D1 Budimír – Bidovce či D3 Žilina, Strážov – Brodno.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján FigeľĽubomír Vážny