Vážny navrhuje dodatok k zmluve pre 1. balík PPP

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
diaľnica Foto: SITA/Richard Nemec

BRATISLAVA 3. marca (WEBNOVINY) – Koncesná zmluva pre projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov bude rozšírená o tretí dodatok. Minister dopravy Ľubomír Vážny navrhuje vláde schváliť tretí dodatok koncesnej zmluvy pre 1. balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) s odporúčaním ministerstva financií. Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa dohodli na posunutí účinnosti koncesnej zmluvy, resp. finančného uzavretia projektu do 30. apríla, keďže v pôvodnom predpokladanom termíne do 15. februára sa to nepodarilo.

Tretí dodatok zároveň rozšíri rozsah prípravných prác o druhú fázu s nákladmi 23,8 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Prvá časť prípravných prác za 17,85 mil. eur začala vlani v októbri. Prípravné práce na úsekoch D1 Dubná Skala – Turany – Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia tak môžu spolu stáť 41,65 mil. eur spolu s daňou. Štát uhradí cenu prípravných prác len v prípade, ak v uvedenom termíne nebude zabezpečené financovanie projektu a koncesná zmluva bude ukončená pred nadobudnutím účinnosti. Ak bude projekt finančne uzavretý v stanovenom termíne, prípravné práce budú súčasťou koncesnej zmluvy a zaplatí ich koncesionár.

Posunutie termínu, dokedy má koncesionár získať od bánk financie na diaľnicu, minister dopravy 10. februára zdôvodnil najmä enviroproblémami v súvislosti s novelou zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Prijatie novely si vyžiadala Európska komisia pre doterajšiu diskrimináciu fyzických osôb pri vyjadrovaní k vplyvu stavieb na prírodné okolie. Ak by novela nebola prijatá, v budúcnosti by hrozilo zastavenie čerpania eurofondov aj realizácie PPP projektov. Za ďalší dôvod časového sklzu minister označil pripravovanú zmenu zákona o verejnom obstarávaní. Nemyslí si, že by na odloženie termínu mali vplyv rokovania o úvere Európskej investičnej banky (EIB), tá by mala na diaľničný projekt poskytnúť 1 mld. eur. Pripustil však, že EIB čaká s úverom na vyjadrenie Európskej komisie o poskytnutí štátnej záruky pre koncesionára na úver do výšky 700 mil. eur.

Povolenia na predčasné užívanie pre úseky Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia by mali byť vydané od októbra 2011 do júla 2013. Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát by mal koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne 7,8 mld. eur.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír Vážny