Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vlak
ilustračné foto Foto: SITA/Marián Peiger
27. 04. 2014 12:14 Ekonomika od SITASITA Diskusia

Viac železničných dopravcov by mohlo znížiť výdavky štátu

BRATISLAVA 27. apríla (WEBNOVINY) – Dobre uskutočnená liberalizácia osobnej železničnej dopravy by podľa ministerstva dopravy mohla mať priaznivý účinok na výdavky štátu. Podmienkou úspešnej liberalizácie je to, že najprv sa musí ustáliť železničný grafikon a vzťah vlakovej a autobusovej dopravy.

Rezortný hovorca Martin Kóňa pre agentúru SITA označil za cieľ to, aby sa tento zložitý proces uskutočnil bez zbytočných chýb a nedostatkov a v prospech cestujúcej verejnosti. Ministerstvo chce ponúknuť dopravcom prevádzkovať osobnú vlakovú dopravu vo verejnom záujme na ďalších tratiach, ale podľa Kóňu až „po ustálení prepravných prúdov, teda po definitívnom ukončení rekonštrukcie grafikonu vlakovej dopravy“. O aké trate by predbežne mohlo ísť, o tom je ešte predčasné hovoriť.

Tri kategórie tratí

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej v súvislosti s liberalizáciou osobnej vlakovej dopravy navrhuje, aby štát ponúkol dopravcom pri vstupe na slovenské železnice tri kategórie tratí. Mali by to byť trate so ziskovou, vyrovnanou, resp. málo stratovou a vysoko stratovou prevádzkou vlakov. „Predmetom súťaže by bola požiadavka o výšku dotácie od štátu,“ uviedol Matej pre agentúru SITA.

Podľa bývalého poradcu expremiérky Ivety Radičovej a exposlanca za SDKÚ-DS by to znamenalo férové podmienky pre všetkých uchádzačov vrátane štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK). „Víťazom by sa stal ten, kto by požadoval najnižšiu dotáciu od štátu na jeden vlakokilometer,“ dodal.

Prioritný bude grafikon

Pri liberalizácii podľa ministerstva dopravy nie je z pohľadu dopravcu podstatné, či je trať málo alebo viac stratová. „Je to však zaujímavé z pohľadu objednávateľa dopravy, ktorý musí v prípade veľmi stratovej trate poskytovať oveľa väčšiu kompenzáciu,“ priznal Kóňa. Rezort preto predpokladá, že prípadné „balíky“ tratí budú vytvárané predovšetkým podľa prevádzkovej logiky. Teda podľa technických parametrov ako sú elektrifikácia tratí, počet dep na údržbu či typ vozidiel.

„Predmetom súťaže vždy bude zadaný povinný grafikon vlakovej dopravy, kvantitatívne a kvalitatívne parametre vozidiel (kapacita, nízkopodlažnosť, klimatizácia). Výsledná cena vzíde z transparentnej súťaže,“ uviedol Kóňa. Nechcel komentovať podľa neho ako špekuláciu to, že keby sa víťazom súťaže stal dopravca, ktorý by požadoval najnižšiu dotáciu od štátu na vlakokilometer, či by to bolo pre štát výhodné. „Zopakujem, že rozhoduje zadaný povinný grafikon, ktorý reprezentuje konkrétny objem vlakových kilometrov za rok,“ uzavrel.

Štát vynakladá na podporu osobnej vlakovej dopravy vo verejnom záujme ročne okolo 205 mil. eur. Vlaky jediného súkromného osobného dopravcu RegioJet jazdia dva roky s dotáciami štátu zatiaľ na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. RegioJet plánuje v polovici decembra začať s prevádzkou expresných vlakov, ale na vlastné náklady bez dotácie štátu, medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. Štátnej spoločnosti, ktorá na tejto trati prevádzkuje InterCity (IC) vlaky bez dotácie štátu už od roku 2012 stále so stratou, chce konkurovať zhruba o polovicu nižšími cenami. Existujúce spojenie Praha – Ostrava – Žilina, na ktorom privátny dopravca už znížil cestovné o 40 %, navyše predĺži do Košíc.

Odporúčané články

Dohoda s Ukrajinou o železniciach sa zmení Vandali robia vrásky železničiarom a ohrozujú cestujúcich

Neprehliadnite

Okresný predseda ĽSNS mal vytetovaný hákový kríž na hrudi, strana sa však dištancuje od fašizmu Stoch je medzi najaktívnejšími strelcami Európskej ligy, Dabbur má na konte najviac gólov Primátor Vranova n/Topľou si pohorší, poslanci mu schválili o 600 eur nižší plat ako mal Zjazdový lyžiar Marc Gisin mal vo veľkej rýchlosti hororový pád, na trati zasahoval vrtuľník Štáty Európskej únie predĺžili sankcie voči Rusku, dôvodom nedodržiavanie minských dohôd Video: Halák bol pri neúspechu Bostonu proti Pittsburghu, Ovečkin strelil druhý hetrik po sebe Most-Híd by podľa Gála opäť vstúpil do súčasnej koalície, dôvod na predčasné voľby nie je Zlodeji pri prepade vo Zvolene strhli mužovi kapsičku z pleca, spôsobili mu smrteľné zranenia

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Ekonomika

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies