Vo štvrtok rozkúrime Kultúrnu jeseň

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: BKIS

BRATISLAVA 14. novembra (WBN/PR) – Kultúrna jeseň v Bratislave je v plnom prúde (viac o podujatiach Kultúrnej jesene na www.bkis.sk). Ako pozvánku v polčase jesene pripravilo Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, spoločne s Ministerstvom kultúry SR, regiónom Čierny Hron a Čiernohronskou železničkou, uvedenie parnej lokomotívy – U 34 Joy do života po jej rekonštrukcii.

Podujatie sa uskutoční vo štvrtok, 15. novembra 2012 o 15.00 hod., pri historickom objekte SND na Námestí E. Suchoňa.

Unikátna najstaršia zachovaná úzkorozchodná parná lokomotíva Slovenských lesných železníc – U 34 „Joy“ sa po vyše pol storočí navráti do aktívnej prevádzky.

Prezentácia parnej lokomotívy bude prebiehať v čase od 12.00 – 17.00 h. Slávnostné uvedenie do prevádzky, „vypustenie pary“ a zapískanie sa uskutoční za účasti hostí o 15.00 h. Súčasťou programu bude vystúpenie country skupiny Arion, programom sprevádza moderátor Vlado Vondrák.

História parnej lokomotívy U 34 „Joy“:

Jej životný príbeh sa začal v roku 1906 v strojárňach Maďarských kráľovských štátnych dráh v Budapešti. Pod výrobným číslom 1879 bola vyrobená pre vtedajšieho veľkoobchodníka Jánosa Filipa Gläsingera – majiteľa pomerne krátkej, len 7,5 km dlhej lesnej železnice Vondrišeľ (dnes Nálepkovo) – Henclová vo východnej časti Slovenského Rudohoria. S označením „Jószef Fülöp“ (čo bolo pravdepodobne meno niektorého z Glesingerových synov), neskôr po znárodnení zmeneným na „ŠLD 1“ poctivo slúžila pri zvážaní dreva celých 55 rokov, až do uzatvorenia lesnej železnice v roku 1960. Akýmsi zázrakom však unikla likvidácii a takmer štvrťstoročie prečkala opustená a zabudnutá v areáli píly v Nálepkove. Možno pomohlo čiastočné zasypanie lokomotívy hromadou pilín, možno odľahlosť oblasti, možno zázrak – isté je, že keď v lete roku 1984 preskúmaval zvyšky lesnej železnice jeden z nadšencov a záchrancov Čiernohronskej železnice v Čiernom Balogu, pán Štefan Muka – lokomotíva tam ešte stála. Vďaka jeho ohromnému nadšeniu sa mu podarilo dohodnúť s vedením Lesného závodu Margecany darovanie, na prvý pohľad žalostných zvyškov lokomotívy Čiernohorskej železnice a pre U 34 „Joy“ tým začal jeho „druhý život“.

28. mája 1986 zaistil pán Muka jej naloženie na železničný vozeň a odvoz do Podbrezovej. Odtiaľ bola vďaka nezištnej pomoci pracovníkov dopravy vtedajších Švermových železiarní, pánov Giertliho, Gotlieba, Lička a Majera i zástupcov ZO SZM URBION Banská Bystrica Vladimíra Paška a Alexandra Kálmana prevezená do depozitára Čiernohronskej železnice na Štiavničke. Dobrovoľní brigádnici ČHŽ vykonali počas nasledujúceho leta jej základnú konzerváciu a takto ošetrená prečkala v novo postavenom depe ČHŽ do roku 2002. Po vynútenom opustení areálu depozitára Štiavnička bola lokomotíva premiestnená do prenajatého depa pôvodných dielní lesnej železnice v Hronci, kde čakal ďalších osem rokov na lepšie časy.

Až v roku 2010 sa podarilo Čiernohronskej železnici získať pre jej opravu finančné zdroje z projektu financovaného fondom „Pro Slovakia“ Ministerstva kultúry SR – Nadáciou Slovenského plynárenského priemyslu vo výške 18 000 € a následne v roku 2011 priamo zo zdrojov Ministerstva kultúry SR ďalšiu čiastku vo výške 29 000 €. Lokomotíva tak mohla byť odovzdaná firme pána Jána Kosíka z Borinky pri Bratislave k rozsiahlej a veľmi precízne vykonanej oprave do prevádzkyschopného stavu. Veľká pozornosť bola venovaná predovšetkým unikátnemu uhľovému rozvodu parného stroja „Joy“, resp. „Kluge“ podľa ktorého má dnes lokomotíva svoje meno. Označenie tabuľkou „Č.H.L.D.“ s poradovým číslom „2“ potom zaraďuje lokomotívu do prvorepublikovej označovacej schémy Čiernohronskej lesnej dráhy, teda do obdobia „zlatého veku lesných železníc na Slovensku“.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie BKIS Bratislavské kultúrne a informačné stredisko