Sentiment slovenských firiem klesol na historické minimum

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Biznis; ekonomika; práca, graf, dokumenty

Zatiaľ čo vo februári boli podnikatelia ešte optimistickejší než na jeseň 2019, počas necelých troch týždňov sa ich sentiment prepadol na historické minimum. Index očakávaní firiem, ktorý ČSOB pravidelne sleduje, dosiahol mínus 44,4 bodu z možnej škály od plus 100 do mínus 100 bodov. Potvrdzuje tak obrovské obavy medzi reprezentatívnou vzorkou 300 podnikateľov a firiem na Slovensku.

„Príchod pandémie vyvolal krízu, akú sme pravdepodobne nezažili za posledných sto rokov a vyvolal aj vysokú mieru neistoty medzi podnikmi. Plánované investície sa odkladajú, výrazne zasiahnutý dopyt vo väčšine odvetví prakticky zlikvidoval predchádzajúce priaznivé očakávania firiem,“ hovorí hlavný ekonóm ČSOB Marek Gábriš.

Ďalší vývoj bude podľa Gábriša závisieť od dĺžky trvania samotnej pandémie. „Od zotavovania obchodných partnerov v zahraničí a od toho, či budeme mať pripravený plán na rýchly reštart ekonomiky. Zároveň musíme pripraviť reformy, pretože svet sa začne po pandémii ešte rýchlejšie meniť – robotizovať a automatizovať,“ zdôrazňuje Gábriš.

Očakáva sa pokles dopytu

Takmer každá tretia malá firma očakáva na nasledujúci štvrťrok zníženie dopytu o viac ako 40 %. To isté očakáva aj 31 % stredných firiem a 30 % väčších firiem.

„Mnohé firmy sa snažia prispôsobiť novej situácií, menia svoje portfólio služieb a produktov alebo sa zameriavajú na trhy, ktoré sú krízou postihnuté menej. Avšak je iba niekoľko sektorov, kde je takáto rýchla zmena podnikania možná,“ spresnil riaditeľ divízie riešení pre firemných klientov v ČSOB Koloman Buzgó.

Z pohľadu vývoja plánovaných investícií hlási ich pokles 71 % živnostníkov a firiem oproti pôvodným 40 % vo februári 2020. To sa odráža aj na nižšom apetíte po rozširovaní biznisu.

Expanziu v podnikaní v horizonte jedného roka plánovalo na konci februára 2020 v priemere 16 zo 100 slovenských podnikateľov, počas troch týždňov sa však ich podiel znížil na 9 zo 100. Naopak, len 6 % podnikateľov uvažovalo vo februári o obmedzení, prerušení alebo ukončení podnikania, v marci to už bolo 17 %.

Firmy sa nedokázali pripraviť

Výsledky prieskumu ukazujú, že firmy bez ohľadu na veľkosť, región alebo odvetvie vnímajú citlivo a mimoriadne negatívne túto situáciu, ktorá si v nejednom prípade vyžiadala úplné uzatvorenie prevádzok či výroby.

„Na rozdiel od iných kríz, ktoré sú väčšinou naznačované rôznymi indikátormi, sa na toto nedokázali pripraviť a neraz sa museli so situáciou vysporiadať doslova z hodiny na hodinu. A zatiaľ čo vo februárovom prieskume vnímali firmy práve vývoj ekonomického prostredia a legislatívy, ako najväčšie riziká negatívne ovplyvňujúce ich podnikanie, s odstupom troch týždňov to bola práve pandémia,“ dodáva manažérka MicroSME segmentu ČSOB Dáša Polláková.

Iba tri percentá podnikateľov uviedli, že na nich pandémia nebude mať žiaden vplyv. Stredné a veľké firmy pritom predpokladajú väčšie dopady ako malé firmy. Ich hodnotenie sa dostalo za polovicu škály a je tak bližšie k likvidačným dopadom.

V priemere dvaja z desiatich opýtaných zvolili odpoveď, že dopady na ich firmu budú likvidačné. Tretina firiem uviedla, že bez pomoci štátu začne prepúšťať zamestnancov v horizonte do dvoch mesiacov od začiatku krízy. Viac ako tri mesiace vydrží iba 31 % oslovených firiem.

O prieskume

ČSOB meria dvakrát ročne index očakávaní firiem, vždy vo februári a v septembri. Vplyvom zásadného obratu vo fungovaní spoločností ako aj firiem vykonala ČSOB aj mimoriadne marcové meranie.

Prieskum pre ČSOB uskutočnila spoločnosť Datank telefonickou formou na reprezentatívnej vzorke 300 respondentov v období od 30. marca do 2. apríla.

Cieľom výskumu je pravidelne monitorovať sentiment firiem a na základe detailnej segmentácie odhadnúť ich očakávania do budúcnosti.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Marek Gábriš
Firmy a inštitúcie ČSOB Československá obchodná banka