Ťahúňom lízingového trhu zostalo financovanie osobných áut

Lízing
Ilustračné foto Jeroen van Oostrom/FreeDigitalPhotos.net

Aktuálna ponuka lacných finančných zdrojov prispela v tomto roku k zvýšenému záujmu o financovanie áut a vozidiel všetkých kategórií.

Obstarávacia cena predmetov financovaných prostredníctvom členov Asociácie leasingových spoločností SR dosiahla v prvom polroku výšku 1,069 mld. eur. To bolo medziročne o 15 % viac. Z hlavných komodít zostalo aj počas druhého štvrťroka ťahúňom lízingového trhu financovanie osobných áut, ktorých objem medziročne poskočil takmer o tretinu.
Využívanie bankových zdrojov
Aktuálna ponuka lacných finančných zdrojov prispela v tomto roku podľa asociácie k zvýšenému záujmu o financovanie áut a vozidiel všetkých kategórií, i keď len medzi podnikateľmi. Spotrebitelia totiž začali pri výbere finančnej inštitúcie pre nákup svojho auta viac využívať aj iné, najmä bankové zdroje.

“Čo sa týka komodity strojov a zariadení, v ktorej financovanie v roku 2015 narástlo najviac, táto počas úvodných šiestich mesiacov tohto roka dokázala už iba zopakovať minuloročnú výšku obratov. Dôvodom je, že v tomto roku už neboli v ponuke Európskej únie také programy na financovanie technológií, ktoré by podnikatelia dokázali využiť v spojitosti s lízingom,“ povedal Pavol Bojanovský, predseda predstavenstva lízingovej asociácie.
Presun k iným poskytovateľom
Rok 2016 priniesol výraznú zmenu v štruktúre klientov, ktorí sa zaujímali o produkty lízingových spoločností. O viac ako polovicu sa totiž medziročne zvýšilo financovanie firiem z priemyselných oblastí (vrátane stavebníctva), približne s rastom trhu sa vyvíjalo aj financovanie podnikateľov poskytujúcich služby. Naopak, až o pätinu pokleslo financovanie poľnohospodárov a o desatinu sa znížil aj záujem spotrebiteľov.

Zastúpenie spotrebiteľov na novom objeme lízingových spoločností tým kleslo z obvyklých približne 15 % na aktuálnych 10 %. Predaje nových osobných áut pre spotrebiteľov pritom za 6 mesiacov tohto roka medziročne narástli o 10 % a preto je zrejmé, že záujem o financovanie sa presunul k iným poskytovateľom.
Dominujú osobné autá
Obratovo najsilnejšou komoditou na lízingovom trhu, s podielom až 46 %, zostalo financovanie osobných áut. Nový objem financovania za šesť mesiacov dosiahol 490 mil. eur, čo bolo medziročne o 29 % viac. Komodita však bola nahor ťahaná výlučne záujmom zo strany firiem a živnostníkov, keďže ich nárast obratu dosiahol až 46 %, zatiaľ čo financovanie spotrebiteľov medziročne pokleslo o desatinu.

Objemovo druhou najvýznamnejšou komoditou, na rozdiel od minulého roka, zostalo financovanie nákladných vozidiel. To dosiahlo výšku nových obchodov 266 mil. eur, čo je medziročne o 14 % viac. Dvojtretinový nárast zaznamenalo financovanie autobusov a stavebných špeciálov, pätinový nárast obratu mali aj prívesy a návesy. Len symbolický rast dosiahlo financovanie dominantného segmentu ťahačov. Nové financovanie strojov, zariadení a technológií medziročne mierne kleslo o 2 % a dosiahlo obrat 202 mil. eur.

Lízingová asociácia uviedla, že všetky prezentované výstupy z lízingového trhu sú bez výsledkov spoločnosti Volkswagen Finančné služby Slovensko, ktorá ich pre asociáciu neposkytla.
O asociácii
Asociácia leasingových spoločností Slovenskej republiky bola založená v roku 1992 a združuje spoločnosti priamo sa zaoberajúce podnikaním alebo činnosťami súvisiacimi s dlhodobým prenájmom majetku. Členmi asociácie je v súčasnosti 38 bankových, nezávislých alebo koncernových lízingových spoločností výrobcov vozidiel, resp. splátkových spoločností a pridružených členov. Väčšina členov má univerzálne komoditné zameranie alebo sa orientuje iba na financovanie vozidiel.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom