Vojenský špeciál An-24 havaroval v roku 2006 po náraze do kopca, prežil len jediný slovenský vojak

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
MIESTO HAVÁRIE  Vojenského špeciálu AN 24
Miesto havárie lietadla AN-24 pri obci Hejce. Hejce, Maďarsko 20. január 2006. Foto: archívne, SITA/Ivan Fleischer

Vojenský špeciál An-24 havaroval pred 14 rokmi 19. januára 2006 po náraze do kopca Borsó pri severomaďarskej obci Hejce. Na palube lietadla bolo 43 ľudí vracajúcich sa z mierovej misie KFOR v srbskej provincii Kosovo. Tragickú leteckú nehodu neprežilo 41 profesionálnych vojakov a jeden civilný zamestnanec Ministerstva obrany SR. Prežil jediný vojak, v tom čase nadporučík Martin Farkaš.

Odštartovali dve lietadlá

Z letiska v kosovskej Prištine odštartovali 19. januára 2006 o 17:15 dve vojenské lietadlá so slovenskými príslušníkmi mierových síl. Ich pristátie bolo plánované o 19:40 na letisku v Košiciach. Pri približovaní sa na pristátie o 19:30 jedno z lietadiel havarovalo neďaleko maďarsko-slovenských hraníc. Išlo o lietadlo sovietskej výroby Antonov An-24V z roku 1969.

Prvé vyrozumenie o nehode získalo Centrum riadenia vzdušných operácií (CRVO) o 19:38. V priebehu niekoľkých minút (o 19:46) vyhlásila Letecká pátracia záchranná služba (LPZS) pohotovosť prvého stupňa a k miestu nehody vzlietol z letiska Sliač vrtuľník Mi-17, ktorému sa o 20:30 podarilo lokalizovať miesto nehody.

O pol hodiny prekročili slovensko-maďarskú hranicu štyri sanitky a hasiči z Košíc. Na mieste nehody, v mimoriadne ťažko prístupnom teréne a v mraze našli záchranári živého len nadporučíka Martina Farkaša a transportovali ho do košickej Fakultnej nemocnice L. Pasteura.

Pravdepodobná príčina nešťastia

Trosky lietadla neskôr previezli na leteckú základňu v Prešove a podrobili ho dôkladnému vyšetrovaniu. Príčina havárie nebola napriek nájdeniu funkčných čiernych skriniek dlhý čas úplne jasná. Nakoniec sa však potvrdila pôvodná domnienka a vyšetrovanie sa uzavrelo s tým, že hlavnou príčinou havárie bolo pravdepodobne zlyhanie posádky lietadla.

Posádka sa zrejme dopustila navigačnej chyby, keď sa k pristávacej dráhe nepribližovala nížinným údolím Hornádu, ale letela východnejšie nad kopcami Zempléni-hegység. Pri klesaní nevyužila prístroje, ktoré mala k dispozícii, a nedodržala bezpečnú výšku nad terénom.

Januárová havária slovenského vojenského špeciálu An-24 z roku 2006 je najväčšou tragédiou v histórii slovenského letectva. Na Slovensku bol po nehode 24-hodinový štátny smútok.

Minister obrany podal demisiu

Na rozlúčke s plnými vojenskými poctami sa v prešovskej mestskej hale Jána Pavla II. zúčastnili tisíce ľudí. Na pohreb obetí pricestoval aj úradujúci generálny tajomník NATO Jaap de Hoop Scheffer. Vtedajší slovenský minister obrany Juraj Liška (SDKÚ-DS) po tragédii podal demisiu.

Po desiatich rokoch od nehody v roku 2016 sa niektorí pozostalí dožadovali nového vyšetrenia havárie, pretože podľa nich závery vyšetrovania vychádzali z neúplných informácií. Generálna prokuratúra SR však skonštatovala, že pôvodné rozhodnutie o zastavení trestného stíhania v prípade havárie bolo vydané zákonne.

Analýza podľa oficiálnych informácií nepotvrdila zlyhanie leteckej techniky. Keďže chýbajú objektívne dôkazy, príčinu nehody nebolo možné jednoznačne určiť. Informácie pochádzajú z www.wikipedia.org, a archívu agentúry SITA.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Juraj Liška
Firmy a inštitúcie CRVO Centrum riadenia vzdušných operáciíLPZS Letecká pátracia záchranná služba