Koronakríza priniesla do obchodu s potravinami zmenu, šancu dostávajú malí predajcovia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Potraviny, nakupovanie
Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel

Pandémia koronavírusu prestavila správanie a potreby spotrebiteľa v oblasti potravín. Slovenské potravinárstvo tak zažíva podľa zástupcov potravinárov počas koronakrízy zmenu, šancu presadiť sa dostávajú malí predajcovia a kvalitné výrobky.

„Niektoré trendy spred krízy zosilneli, iné sa vytvorili nanovo, mnohé budú pokračovať a niektoré s odznením pandémie vymiznú. Vo fáze hromadenia zásob ľudia napríklad kupovali desiatky kíl cestovín a ryže alebo precízne študovali zloženie potravín, kedy napríklad potraviny zamerané na určité typy vitamínov okamžite mizli zo skladov,“ konštatovali pre agentúru SITA slovenskí potravinári.

Zabrali koncoví zákazníci

Zmenené trendy v slovenskom potravinárstve potvrdzuje napríklad Jana Baková, obchodná zástupkyňa z gazdovia.sk. Hovorí, že pred krízou až 75 % ich obratu tvorili hotely a reštaurácie, ktoré zrazu odpadli.

Štvrtina boli koncoví zákazníci a tam to bolo konštantné. Práve v tomto segmente koncového zákazníka im kríza priniesla nárast počtu nových zákazníkov a tí podľa jej slov zatiaľ aj ostávajú.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

„Výpadok tržieb to síce celkom nenahradilo, ale umožňuje nám to prežiť, udržať zamestnancov, pokračovať v činnosti a rozvíjať biznis aj s týmto distribučným kanálom. Plánujeme spustenie závozov dvakrát týždenne čím zväčšime možnosti rozvozov a taktiež dopyt zákazníkov,“ priblížila rozvojové plány Baková.

Hovorí, že počas pandémie bolo najžiadanejšie čerstvé mäso, mäsové konzervy, múka, zeleninové a ovocné bedničky a mrazené výrobky ako pirohy zo zemiakového cesta. Počas kritických dní bolo vidieť, že si zákazníci robia zásoby do špajze.

Fungujúci systém rozvozu

„Mali sme zákazníčku, ktorá si do špajze objednala 65 kilogramov čerstvého masa zo všetkých druhov. Počas pandémie nabral ešte viac na význame bezkontaktný styk a bezhotovostný styk. Je minimum zákazníkov, ktorí chcú platiť hotovosťou. Cez 90 % klientov využilo možnosť platiť bezhotovostne a bezhotovostne si vracajú aj drobné preplatky,“ vysvetlila Baková.

Ďalším javom podľa potravinárov je, že sa pospájali výrobcovia menších potravín i fariem s distribučnými kanálmi a vytvára sa tak dobre fungujúci systém rozvozu, ktorý reaguje na špecifické potreby obyvateľstva.

„Šikovným majiteľom malých potravín či mäsiarstiev sa otvorili obzory a zväčšil sa ich okruh zákazníkov. Ak pružne zareagovali, ukázali, že sú efektívni a presvedčili zaujímavým sortimentom, majú vyhraté,“ uviedla Eliška Štefankovičová Gieciová, konateľka Muránskeho salaša, kde sa vyrába horský ovčí syr.

Cieľom systémových opatrení v agrobiznise a potravinárstve by podľa nej mala byť podpora nielen domácich farmárov, ale aj ich distribučných kanálov, osvety a vzdelávania.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eliška Štefankovičová GieciováJana Baková